První říční plavidlo v Evropě poháněné sluncem pochází z České republiky

Datum: 30. 07. 2014

Česká republika se může pochlubit „solárním unikátem“.  Minulou sobotu byla na jezeru v Píšťanech představena unikátní výletní loď, kterou bude pohánět solární energie. Informoval  o tom Litoměřický deník.

FV loď


První prototyp

Výletní loď, jejíž výjimečnost spočívá v solárním pohonu, pokřtili její projektanti a stavitelé jménem Sun River. Jméno vybral duchovní otec solární lodi Miroslav Cink už před dvěma lety.


Právě v anglickém pojmenování lodi je skryta právě její unikátnost. Sun River, v překladu „Slunečná řeka",  představuje totiž jediné říční plavidlo v Evropě poháněné sluncem.

 „Jedná se zatím pouze o prototyp, ale od začátku na projektu pracujeme tak, abychom jednou byli svědky sériové výroby. Věřím, že to vyjde. Je to dokonalé dílo sestavené dokonalým týmem," dodal Cink Litoměřický deník.

Kombinace fotovoltaiky a batérii

Výletní loď Sun River využívá technologii elektromobilů a solárních panelů, které ze slunce získávají potřebnou energii a přeměňují ji na elektrickou.

„Pokud jsou baterie zcela nabité a je zataženo, loď se vydrží plavit dalších sto kilometrů. Při slunečné obloze donekonečna. Průměrná rychlost Sun River je osm až deset kilometrů za hodinu," prozradil Jaromír Marušinec, který se zabýval technologickou stránkou pohonu plavidla.

Solární panely pokrývají hlavní část vnějšího povrchu lodi. „Pátrání po nejvýhodnějších panelech nás zavedlo k americkému městu Los Angeles. Zjistili jsme, že jejich výrobu zajišťují v Hong Kongu za lepší cenu, tak jsme je objednali a za měsíc jsme je už měli. Každý váží necelé tři kilogramy," upřesnil Cink.

Práce trvala tři roky

Autoři projektu přišli s nápadem na stavbu výletní lodi na solární pohon před třemi lety. „Vytvořili jsme plán a následovala zkouška modelu. Museli jsme si být jisti co nejmenším odporem lodi, abychom dosáhli co nejnižší spotřeby. U plavidla tohoto typu to je velice důležité,“ uvedl projektant  Radko Resch.

„Poté, co byl projekt na papíře hotový, začalo se stavět. Tým na konstrukci pracoval dva roky, šest dní v týdnu, a to někdy i dvanáct hodin denně," uzavřel Resch.

Další solární plavidlo v Brně

Výletní loď Sun River není úplně první solární plavidlo v České republice. Vůbec první loď spustili na brněnské přehradě před třemi lety. Zdejší flotila se postupně rozšířila o další dvě lodě na solární pohon.

Každá ze tří lodí nedávno spuštěných na Brněnskou přehradu má instalovaných pět solárních panelů, s průměrnou kapacitou výkonu 1 KWp. Všechny tři lodě jsou osazeny šesti panely. Ty zatím vyrobí asi pět procent energie, kterou loď spotřebuje.

Zdroj: redakce, Litoměřický deník.Foto: Litoměřický deník
Facebook
Přečteno: 2475x

REKLAMA

E-mailový zpravodaj

Aktuální zprávy z oblasti fotovoltaiky a akumulace energie
jsem člověk
jsem robot
NEJČTENĚJŠÍ
Dnes
x

Využíváním těchto služeb souhlasíte s používáním a ukládáním cookies. Více o cookies najdete v části Pravidla cookies.

Podmínky užívání   |  Redakce   |  English   |  Facebook   |  Ochrana údajů
© Copyright Solární Novinky.cz. Všechna práva vyhrazena.
Top50 Solar
Portál Solární novinky.cz je nejčtenější odborné online medium, které se věnuje následujícím tématům: Fotovoltaické panely, měniče, mikro střídačea FVE
Generováno 0.3 s
CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/) RS_PROHLIZEC:DALSI HTTP_REFERER: