Není cesta zpět: Volkswagen vidí budoucnost v elektromobilitě a zvažuje stavbu gigatovárny na baterie po vzoru Tesly

Datum: 30. 04. 2019
Německá automobilka Volkswagen odstartoval automobilovou revoluci. Její vedení sází všechny karty na elektromobilitu.  Koncern do vývoje a výroby elektrických aut, autonomních systémů řízení a digitalizace v následujících pěti letech investuje skoro 44 miliard eur (v přepočtu více než bilion korun), z toho má 30 miliard připadnout na samotnou elektromobilitu.

Volkswagen


Dalších sto miliard bude Volkswagen investovat do nákupu baterií a dalších komponentů nutných pro výrobu e-aut. Automobilka dokonce zvažuje vlastní továrnu na výrobu klíčového komponentů elektromobilů- bateriových článků

Vysoce riskantní čin, ze kterého není cesty zpět

Jak píše německý časopis WirtschaftsWoche největší automobilový koncern na světě se po dieselovém skandálu vydal zcela změnil strategii. Svoji budoucnost automobilka spojila s elektromobilitou a zcela se do 8 let zbaví rozvoje tradičních spalovacích vozů

Tento rozvoje elektromobility ve Volkswagenu nabírá tak ostré tempo, že BMW, Daimler a především mnoha dodavatelům dochází řeč. Ministr dopravy Šlesvicka-Holštýnska Bernd Buchholz (FDP) dokonce varuje, že VW vede „vysoce rizikovou hazardérskou strategii“.

Zákazníci v Německu a dalších zemích o elektroauta zájem nejeví, neboť jsou příliš drahá. Dokonce i nejlevnější Model 3 americké Tesly se v Německu nabízí v přepočtu za 55 400 eur (přes 1,4 milionu korun), jenom o něco levněji, než stojí luxusní sportovní vůz Porsche Macan se základní výbavou.

Šéf koncernu Diess to chce změnit. "Jsme Volkswagen, značka pro lidi. Proto potřebujeme vyrábět elektrická auta ve velkém a tím snížit náklady. Tuto objemovou výhodu můžeme využít více než kterýkoli jiný výrobce," prohlašuje sebevědomě.

Podle Diesse je nastaven kurz, který nelze změnit: „Už v uplynulých letech jsme do elektromobility investovali několik miliard eur.“ Valná část natekla do elektroplatforem, tedy základů nových modelů. Jen přestavba prvního závodu na výrobu elektromobilů ve Cvikově přišla na 1,2 miliardy eur. A dalších sedm závodů se aktuálně přestavuje nebo zcela nově buduje. 

V „elektromaratonu“, k němuž se nyní ve Wolfsburgu schyluje, je ve hře sám koncern Volkswagen – a spolu s ním i velká část německého automobilového průmyslu. Role VW v německé ekonomice je zcela zásadní: každé třetí auto na německých silnicích a každé osmé na celém světě pochází právě odsud. Pokud Diess v následujících deseti letech uvede na trh, jak je opakovaně uváděno, 70 elektromodelů, pak půjde zcela zřejmě o nejriskantnější sázku, do jaké kdy jakýkoli německý podnik šel.

Nový standard pro výrobu zelených aut

Automobilka Volkswagen (VW) nyní kolem svých nových elektroaut zelený ekosystém. Který má zajistit, aby byla auta dokonale čistá: a to nejen když právě jedou. 

Koncern chce prověřit dodavatele, kteří využívají problematicky těžené suroviny, a slibuje, že obzvlášť velkou pozornost zaměří na suroviny pro výrobu baterií, jako je kobalt nebo mangan, při jejichž těžbě jsou často porušována lidská práva. Od léta bude moci do VW dodávat jen firmy, které otázky zodpoví a prokážou „čistý původ“ svých produktů.

Každé elektroauto, které VW předá zákazníkovi, musí být v budoucnu nejen bez skandálních surovin, ale také klimaticky neutrální. Korejský dodavatel baterií LG musí kupříkladu v budoucnu vyrábět baterie pro VW pomocí energie z obnovitelných zdrojů. Pokud se VW nebude moci vyhnout emisím CO2 u svých dodavatelů nebo ve vlastní výrobě, vykompenzuje emise vyrovnávacími platbami. Finanční náročnost by podle odhadů z firmy mohla být enormní. Dosud připadá na výrobu jednoho vozu přibližně 20 tun CO2. Pokud by VW musela deset tun z toho kompenzovat, vyšlo by to na 250 eur na auto.

Za „šetrné k životnímu prostředí“ ovšem může být auto označeno, pouze pokud je poháněno proudem z obnovitelných zdrojů. VW proto plánuje, že svým zákazníkům, kteří si koupí elektromobil, nabídne za několik set eur domácí nabíjecí stanici – a zelený proud má nyní podle propočtů marketingového oddělení VW stát pouze tři eura na 100 kilometrů. Pokud bude elektroauto v budoucnu potřeba sešrotovat, zajistí VW recyklaci auta i baterie, a to i z finančních důvodů: suroviny v elektrobaterii mají podle propočtů VW materiálovou hodnotu ve výši 1800 eur.

Změna trhu

Současný šéf firmy Diess ale v podstatě jen začíná realizovat, co je nevyhnutelné. Firmy jako Tesla přicházejí na trh se stále lepšími elektromobily. Auta se spalovacími motory polykají miliardy. Vždyť sám koncern VW zaplatil v poslední době desetimístné sumy za přizpůsobení modelů novým emisním předpisům EU. Po roce 2023 začne platit norma Euro 7, což bude pro VW přestavovat náklady ve výši 5 miliard eur v souvislosti s nutnou modernizací technologií. 

„Každé auto tak podraží o tisíc až dva tisíce eur,“ říká šéf strategie automobilky Jost. U velkých SUV budou zákazníci zdražení možná ještě akceptovat. Ovšem v třídě malých vozů bude varianta se spalovacím motorem ekonomicky naprosto nesmyslná.

A zatímco staré technologie ztrácí na profitabilitě a atraktivitě, hrozí koncernu jiné nebezpečí: V roce 2018 prodala Tesla pětkrát více elektromobilů než VW, týdně opustí výrobní závody více než 7000 vozů značky. A technologicky má Tesla před VW náskok nejméně pět let. 

Ve VW už se ani nenamáhají náskok Tesly zmírnit a jen doufají, že se jim podaří zařadit mezi lídry na trhu. „My z elektrodivize jsme si dlouho připadali jako Popelky,“ stěžuje si šéf strategie Jost. „Máme za sebou strastiplnou cestu.“

Výroba vlastních baterií

Vedení koncernu VW nyní zvažuje, že zahájí vlastní výrobu baterií. K tomu by ovšem VW potřeboval mít potřebné know-how, které se nyní pokouší utvářet v centru výroby baterií asi pět kilometrů od Wolfsburgu. 
Spousta otázek ještě ale zůstává otevřených: má VW skutečně rozjet výrobu baterií? A pokud ano, o jaký druh půjde? Tesla spojuje malé „tužkové“ baterie v jednu velkou. VW naopak využije u ID3 dlouhou plochou baterii. 

Velkou výhodou Tesly je, že Američané u svých baterií dokázali snížit podíl vzácného kobaltu z více než deseti na dvě procenta. Kobalt je nejen velice drahý, ale navíc se často těží za skandálních podmínek v Africe. VW baterie oproti tomu potřebují 12 až 14 procent kobaltu – to je zatím rekord, kterým se značka chlubit nebude.

Zatímco o výrobě bateriových článků definitivní rozhodnutí ve VW zatím nepadlo, jisté je , že počátkem roku 2020 vyjede první revoluční elektromobil na silnice. „První elektrické auto pro široké využití, bude se jmenovat ID3,“ píše WirtschaftsWoche. 

Ve světě elektromobilů by to mělo být totéž, čím je dnes Golf: klasika od VW pro každého, vysoká kvalita, nadčasový design. Koncem 2020 mají následovat další dva modely: kompaktní elektrické SUV a SUV-kupé. 

Na rok 2022 Diess plánuje, že znovuoživí minibus Bulli jako elektromobil a na trh uvede i velkou e-limuzínu à la Passat. Ještě o rok později jsou na programu velké e-SUV a malé auto; má stát méně než 20 000 eur a na jedno dobití ujet více než 250 kilometrů. A paralelně ke značce VW se má navýšit nabídka i u dalších značek koncernu: Audi, Seat, Škoda a Porsche. Porsche chce v roce 2030 prodávat téměř výhradně elektromobily.

Zdroj: SolarniNovinky.czFoto: Volkswagen
Facebook
Přečteno: 505x

REKLAMA

E-mailový zpravodaj

Aktuální zprávy z oblasti fotovoltaiky a akumulace energie
jsem člověk
jsem robot
NEJČTENĚJŠÍ
Dnes
x

Využíváním těchto služeb souhlasíte s používáním a ukládáním cookies. Více o cookies najdete v části Pravidla cookies.

Podmínky užívání   |  Redakce   |  English   |  Facebook   |  Ochrana údajů
© Copyright Solární Novinky.cz. Všechna práva vyhrazena.
Top50 Solar
Portál Solární novinky.cz je nejčtenější odborné online medium, které se věnuje následujícím tématům: Fotovoltaické panely, měniče, mikro střídačea FVE
Generováno 0.5 s
CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/) RS_PROHLIZEC:DALSI HTTP_REFERER: