Tesla představila revoluci v bateriích a dopravě
Zacíleno na vlastní výrobu bateriových článků
Cílem Tesly je tedy vyvinout a vyrábět vlastní baterie, které budou technologicky pokročilejší a budou přitom levnější na výrobu. Proto Tesla zahájila vlastní výrobu nové generace pokročilých lithiových bateriových článků pod názvem 4860. Tesla tak opustí stávající model, kdy bateriové články nakupuje od asijských dodavatelů (Panasonic, CATL, LG Chem).
Nový bateriový článek Tesly řady 4860 představuje nový formát baterií o rozměrech 46×80 mm. Podle Muska nová bateriová technologie uchová 5x více energie, nabídne 6x vyšší výkon a o 14 % nižší cenu. Nové články budou „bezkontaktní“, což znamená, že mezi katodou a anodou nebudou uprostřed kontakty pro přenos elektrického náboje. To výrazně zlepšuje odvod tepla a zásadním způsobem zjednodušuje a zlevňuje výrobu.
Další změny v technologiích
Během TBD dále Musk zmínil další důležitou novinku. Jedná se o způsob kompozice bateriových článků do samotných elektroaut. Z battery packu se nově stává strukturální součást vozu. Musk to přirovnal k vývoji v letecké dopravě, kdy dříve byly palivové nádrže montovány do letadel zvlášť, kdežto moderní letadla mají křídla navržena zároveň jako nádrže paliva. Přesně to budou i nové „strukturální baterie“.
Musk zdůraznil, že se svým týmem začnou postupně vyrábět vlastní baterie pomocí vlastní technologie. Technici Tesly upraví strukturu i velikost jednotlivých článků, z nichž se velká baterie každého auta skládá, upraví proces výroby anod a katod. Kombinací těchto kroků by měla Tesla ušetřit na ceně baterií až 56 procent.
Ve své prezentaci Musk potvrdil, že nákup společnosti Maxwell Technologies proběhl především kvůli technologii „suché elektrody“, což opět zásadním způsobem zjednodušuje a zlevňuje výrobu. „Víme, kudy tady vede cesta k cíli, ale je před námi ještě spousta práce,“ řekl k tomu Musk.
Brzké zahájení výroby
Podle Muska již Tesla začala v malých sériích výrobu vlastních bateriových článků řady 4680. Tento nový typ baterií se bude vyrábět i ve fabrice, kterou Tesla buduje u Berlína. V továrně Tesly ve Fremontu v USA již začala stavba první „Terafactory“, která má cílový výrobní výkon 10 GWh/rok. Musk předpokládá, že během roku bude této kapacity dosaženo do 3 let.
„Bude nám to trvat 18 měsíců až tři roky,“ prohlásil Musk, jaký je výhled, kdy se nové baterie a jejich nová výrobní technologie začnou dostávat na trh. Až to nastane, bude Tesla prý moct prodávat vozy od 25 tisíc dolarů, tedy za půl milionu korun. Nyní její nejlevnější Model 3 vyjde na 1,3 milionu korun. Toto auto ještě ale nemá jméno.
Během TBD také Tesla oznámila, že si začne sama získávat lithium – má údajně novou technologii, jak ho získávat z půdy jen s pomocí soli a vody. „V Americe je tolik lithia, že by mohla všechna auta, co se prodávají, přejít na elektřinu,“ řekl Elon Musk. Kromě výroby baterií si chce Tesla baterie i sama v budoucnu recyklovat.
„Nemáme zatím opravdu dostupné auto. Množství prodaných elektrovozů ve světě stoupá, ale ne dost rychle. Musíme to urychlit, musíme přejít na udržitelnou energetiku,“ zdůraznil včera Musk. „Proto zlevníme výrobu baterií na polovinu. Víme, jak na to.“
Právě vysoké náklady na výrobu baterií jsou důvodem, proč jsou elektrické vozy jsou stále dražší než auta se spalovacím motorem. Experti očekávají, že pokud by se cena baterií za kW/h dostala na 100 dolarů a méně, pak by elektrovozy cenově vyrovnaly benzinovým motorům. Baterie Tesly mají dnes výrobní náklady kolem 130 dolarů za kW/h.