Proč Tesla znovu zdražuje baterie a omezuje výrobu solárních tašek?
Dopady válečné inflace
Během posledních týdnů v důsledku vojenského konfliktu na Ukrajině došlo k extrémnímu zdražení lithia. Toto se přímo promítá do ceny baterií, které v Česku vzrostly o 10 až 20 % v prvním kvartálu 2022. Podobný vývoj panuje i na dalších světových trzích.
„Cena lithia zamířila do šílených úrovní! Problémem není nedostatek samotné suroviny, ale zpracovatelských kapacit, které nestíhají pokrýt současných poptávku. Asi budeme muset sami investovat do zpracování tohoto cenného kovu,“ prohlásil nedávno ve svém tweetu Elon Musk, zakladatel a CEO amerického výrobce elektromobilů a baterií.
V reakci na současnou situaci na trhu musela Tesla oznámit již druhé zdražení baterií pro své elektromobily až o 1000 USD v prvním čtvrtletí letošního roku.
Omezená nabídka vs. obří poptávka
Současné omezení dodávek klíčových surovin pro výrobu tradičních baterií se týká i dalších vstupních materiálů jako je nikl. A právě Rusko je jedním z jeho největších dodavatelů tohoto kovu na světě. Toto v kombinaci s obří poptávkou po bateriových článků pro elektromobilitu způsobuje prudké zdražení baterií na trhu.
Poptávka po lithiových baterií (Li-Ion) pro elektromobilitu a stacionární systémy akumulace energie z OZE bude v následující dekádě stoupat ročním tempem přes 30 % ročně a do roku 2030 dosáhne až 3 000 GWh ročně, jak informuje poradenská agentura Roland Berger. A na toto tempo zatím nejsou připravení výrobci Li-Ion z pohledu výrobních kapacit.
V důsledku nesouladu nabídky a poptávky prudce roste cena lithia. Ceny uhličitanu lithného, který se po nezbytných úpravách používá při výrobě baterií, vzrostly, ze 7 071 USD za tunu v roce 2021 až na 73 571 USD za tunu v současnosti.
Základní příčinou tohoto extrémního zdražení lithia spočívá ve strukturálních změnách na straně poptávky, které se projevuje v obrovském růstu po tomto kovu na trhu. Úzkým hrdlem na straně nabídky je nedostatek těžebních a zpracovatelských kapacit na trhu, což posílá ceny lithia do rekordních úrovní.
Současný nesoulad mezi nabídkou a poptávkou v odvětví těžby a zpracování lithia bude trvat podle expertů nejméně do let 2024-2025. Výrobní kapacity narůstají velmi opatrně, přičemž většina světových zdrojů vysoce kvalitního lithia je soustředěna v předních těžebních společnostech. Nově vyvíjené projekty na těžbu a zpracování lithia jsou kapitálově velmi náročně, a proto jejich realizace bude vyžadovat delší časové období.
Covid v Číně
Baterie nezdražují pouze kvůli lithiu. Za zdražováním baterií rozhodně stojí ruská invaze na Ukrajinu, která zesílila snahy EU rychle odejít od fosilních paliv včetně plynu k obnovitelným zdrojům energie. K uskladnění elektřiny vyrobené ze slunečních zdrojů slouží právě baterie.
Kromě toho, v posledních týdnech se v Číně rozmohla spirála infekcí COVID-19 a v Šanghaji i Ningbo, kde byly zavedeny přísné výluky. A právě v Šanghaji a Ningbo se rovněž nacházejí dva kritické přístavy a námořní přepravní uzly, které dohromady údajně odbavují významnou většinu – až 90 % – objemu vývozu solárních modulů a baterií z Číny.
Na to již ve svém prohlášení reagovala společnost JinkoSolar, která je druhým největším výrobcem panelů na světě. V svém sdělení z minulého týdne společnost uvedla, že přetížení přístavů se za posledních čtrnáct dní zvýšilo téměř desetinásobně. Podobně reagoval přepravní gigant Maersk, který nedávno rovněž varoval před velkými zpožděními v dopravě v důsledku výluky v Šanghaji.
Nutnost předzásobení
„Nejedná se o ojedinělý logistický problém, ale má to dopad na veškerý export z Číny do světa. Vzniklá situace vyžaduje pochopení a trpělivost s tím, že je žádoucí sledovat aktuální informace o dopravě. Od samého počátku této výluky v Šanghaji intenzívně komunikujeme a spolupracujeme s přepravci tak, abychom minimalizovali problémy s odbavením kontejnerů a omezili výpadky v logistice,“ uvedl Dany Qian, viceprezident společnosti JinkoSolar.
V této společnosti JinkoSolar rovněž doporučila, aby EPC a distributoři pokud možno co nejdříve zvýšili úroveň zásob a zajistili si dostatek zboží pro realizované projekty, protože cenový vývoj panelů (tj. zdražování) bude pravděpodobně v blízké budoucnosti zachován.
Kromě Tesly hlásí problémy s dodávkami baterií například i developerská společnost Ameresco, která v důsledku současné situace musel vyhlásit zásah vyšší moci (Force Majeure) u projektu s kapacitou 2,1 GWh, který se připravuje v Kalifornii. Důvodem bylo zpoždění v dopravě Li-Ion baterií určených pro tento projekt z Asie.