Volkswagen potvrdil úspěch baterií nové generace
Přednosti nové technologie
Vývoj nových baterii s pevným elektrolytem (SSB) ve společnosti QuantumScape již několik let finančně podporuje německá automobilka Volkswagen. Předností nové technologie je schopnost rychlého nabití na 80 procent kapacity za 15 minut. Navíc, SSB jsou bezpečné, poněvadž neobsahují hořlavé komponenty.
Nová technologie SSB slibuje také vyšší energetickou hustotu, než jakou mají současné lithiové baterie. Tyto baterie slibují delší životnost, neboť mají větší odolnost vůči cyklickému nabíjení.
Důležitou součástí SSB představuje nový typ flexibilního keramického separátoru. Je umístěný mezi katodou a anodou a jeho hlavní funkcí je přepravovat ionty z jedné elektrody na druhou, když se baterie vybíjí a nabíjí. Separátor ale působí také jako určitá bariéra, která zabraňuje tvorbě dendritů (kovové výběžky, které se na anodách tvoří během nabíjení).
Odstranění hořlavého kapalného elektrolytu zároveň snižuje u nové technologie SSB riziko požáru a umožňuje rychlejší nabíjení díky nižšímu riziku vznícení v důsledku přehřátí.
Slibné výsledky testů v Německu
Bateriová divize koncernu Volskwagen, kterou je PowerCo, se v Německu zabývá vývojem nových technologií a výrobou baterií. Při několikaměsíčním testování si baterie od společnosti QuantumScape uchovala 95 % své původní kapacity i po 1000 nabíjecích cyklech. To je významné, neboť průmyslový standard udává ztrátu kapacity na úrovni 20 % po 700 cyklech.
Baterie rovněž splnila všechny požadavky týkající se rychlosti nabíjení, samovybíjení a bezpečnosti. Podle předchozího sdělení QuantumScape se dokáže technologie SSB nabít na 80 procent kapacity za 15 minut. Více než 80 procent kapacity si navíc udrží po 800 nabíjecích cyklech, což odpovídá výsledkům testů v Německu.
V případě komerční výroby by nová technologie SSB baterií umožnila elektromobilům dojezd kolem 500-600 kilometrů a životnost v podobě 1000 nabíjecích cyklů by umožnilo ujetí až 500 000 kilometrů. Na konci této doby by bylo stále zůstalo využitelných 95 procent původní kapacity baterie. To je více, než kolik většina automobilů dosáhne za celou dobu své životnosti.
Výroba je hodně vzdálená
Navzdory nadějným testům SSB v Německu však reálně nelze očekávat, že se nové bateriové články objeví v dohledné době v sériově vyráběných elektromobilech. Nová technologie od společnosti QuantumScape je to stále jen prototyp.
Před startupem QuantumScape stojí ještě náročný úkol, převést prototyp do masové komerční výroby, což je náročný úkol. Následovat bude muset výstavba gigatováren přizpůsobených na novou SSB technologie, což je proces trvající několik let.
Nicméně, pokud by se firmě QuantumScape podaří zdokonalit stávající SSB technologii a rozvinout správný výrobní proces, pak je zde velký potenciál do budoucna. Umožnilo by to vyrábět elektromobily s mnohem větším dojezdem, anebo s podobným dojezdem, ale výrazně nižší hmotností.