O gigafactory na baterie v Česku se musí rozhodnout do konce roku

Projekt výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu Volkswagen nabral v posledních dnech rychlý spád. Česká vláda se ho rozhodla podpořit a označila ho za klíčový pro budoucí rozvoj ekonomiky v Česku. Obří továrna, která je také označována jako gigafactory, má vyrůst na místě současného letiště Líně u Plzně.

Zdroj: Wikipedia

Nejvyšší priorita

Vláda Petra Fialy je připravena podniknout všechny potřebné kroky pro to, aby strategický projekt výstavby gigafactory koncernem Volkswagen byl realizován v České republice v lokalitě Plzeň-Líně. Automobilový průmysl je jedním z klíčových oborů českého průmyslu a přechod na elektromobilitu je velkou výzvou, kterou musí zvládnout.

Výstavba gigafactory na automobilové baterie má potenciál stát se jednou z největších investičních akcí v historii samostatné České republiky, která bude mít zásadní dopad na udržení konkurenceschopnosti. Mimo jiné zajistí vznik zhruba 4 000 vysoce kvalifikovaných pracovních míst.

Vláda proto minulý týden uložila ministrům průmyslu a obchodu, financí a dopravy okamžitě zahájit přímá jednání s vedením koncernu Volskswagen k realizaci projektu výstavby gigafactory v České republice v lokalitě Plzeň-Líně a ministryni obrany zajistit v souvislosti s realizací projektu výstavby gigafactory v České republice v lokalitě Plzeň-Líně náhradní lokality a potřebnou infrastrukturu pro potřeby Armády ČR, která v Líních provozuje vojenské letiště.

Rozhodnutí padne do konce roku

Volkswagen chce po celé Evropě vybudovat šest gigafactory na baterie do elektroaut. Škoda Auto, která do koncernu patří, bude jejich významným odběratelem. V roce 2030 očekává, že 70 procent jejích prodejů v Evropě budou tvořit elektromobily. Elektromobily by měly ve stejné době vytvářet většinu obratu automobilky.

Podle předsedy představenstva Škody Auto Klause Zellmera by rozhodnutí o umístění gigafactory mohlo padnout do konce roku. Kromě lokality u Plzně jsou podle něj ve hře ještě místa v Polsku a Maďarsku.

„Gigafactory v České republice by byla skvělou cestou, jak podpořit transformaci průmyslových technologií a pracovní síly. Vznikla by zde perspektivní pracovní místa,“ konstatoval člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.

Samotná gigafactory má být na ploše 110 hektarů a dalších 75 hektarů má být vyčleněno pro dodavatele materiálu. Navíc asi 65 hektarů je určeno pro budoucí rozvoj nebo dodavatele.

„Pokud by došlo k odsouhlasení investice koncernu Volkswagen, mohla by začít stavba gigafactory ve třetím čtvrtletí 2024. Očekávaný počet zaměstnanců je až 4000, jejich nábor bude postupný,“ řekl mluvčí Škody Auto Pavel Jína. Podle Jahna by obce, kraj a vláda měly v listopadu říct, zda bude možné do termínu zahájení výstavby zajistit napojení na silniční a železniční síť a zdroje energie a vody. Podle toho VW rozhodne o umístění projektu. MPO teď podle Jahna shromáždilo názory a požadavky obcí, které je potřeba vyřešit.