Nedaleko Břeclavi vznikla nabíječka poháněná sluncem

Uživatelé elektromobilů mohou od ledna tohoto roku dobít své vozidlo elektřinou přímo ze slunce. Společnost E.ON otevřela zařízení, které v sobě spojuje fotovoltaickou elektrárnu, bateriové úložiště a veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily. Je aktuálně jedním z nejvýkonnějších svého druhu v České republice a stojí u čerpací stanice Benzina ORLEN poblíž Břeclavi, kde je nejvíce slunečných dní v roce na našem území.

Zdroj: E.ON

Zdroj: E.ON

Dobíječka v kombinaci s úložištěm energie a fotovoltaickými panely

Okresní město Břeclav v Jihomoravském kraji je co do počtu slunečných dní jednou z nejlepších lokalit z celého Česka. Což z něj dělá ideálního kandidáta pro ambiciózní projekt společnosti E.ON – dobíječku elektrických vozidel, která bude krom připojení k běžné síti vybavena také vlastním úložištěm energie a fotovoltaickými panely. Většina elektřiny, kterou se vozy budou dobíjet, by totiž měla pocházet přímo ze slunce.

„Je to pro nás další krok k tomu, aby elektromobilita byla ještě ekologičtější. Už teď mohou řidiči na většině našich stanic dobíjet energií pořízenou z obnovitelných zdrojů. U Břeclavi budou moci využít přímo energii ze slunce, kterou vyrobí fotovoltaické panely na střeše nad dobíječkou. Díky bateriovému úložišti navíc budeme moci vyrobenou energii skladovat i pro dny, kdy slunce nebude svítit,“ vysvětluje Martin Záklasník, generální ředitel skupiny E.ON v České republice.

Z dálky vypadá celé místo nenápadně jako zastřešené stání pro automobily. Přístřešek o rozměrech 18×5 metrů nad sedmi parkovacími místy je však osazen 54 fotovoltaickými panely o celkovém výkonu 18 kWp a doplňuje ho bateriové úložiště s použitelnou kapacitou 75 kWh.

Nabito do půl hodiny na 80 % kapacity

Pro zájemce o dobíjení je nyní v Břeclavi připravená rychlodobíjecí stanice ABB Terra, která je schopná dobít baterie vozu z nuly na 80 % kapacity do půl hodiny. Už tento rok by pak měla přibýt další stanice, aby byl komfort pro řidiče ještě větší.

„Systém bude primárně nastavený tak, že pokud auto přijede, když svítí slunce, energie se bude dobíjet hlavně z fotovoltaiky. Bude-li zataženo a baterie bude plná, půjde energie z ní. Až v momentě, kdy se úložiště dostane na svou spodní hranici, začne se při nabíjení elektřina čerpat i ze sítě. Nestane se tak, že by pro řidiče energie nezbývala, vždy tu svůj elektromobil spolehlivě dobijí,“ vysvětluje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Fotovoltaická elektrárna u Břeclavi by v ideálních podmínkách mohla ročně vyrobit okolo 15 MWh elektrické energie, což odpovídá například objemu, který dobili elekromobilisté za minulý rok u dobíječky v Jihlavě, která patří mezi deset nejvytíženějších stanic v síti E.ON Drive.

„V E.ONu se snažíme hledat zelená řešení všude, kde to je možné, a Břeclav je pro nás pilotní projekt, který je mnohem náročnější, než výstavba klasické dobíjecí stanice. Vyzkoušíme si tu v praxi, jak inovativní kombinaci dobíječek, úložišť a solárních panelů do budoucna ještě zdokonalit,“ upřesňuje k výstavbě zařízení, které bylo financováno z evropského projektu East-E, Martin Klíma.

Smysluplné využití zelené energie

„Hlavním přínosem dobíjecí stanice je energie, která bude z velké části přímo ze slunce. Využijeme zelenou elektřinu přímo v místě, kde se vyrobí, a navíc ji díky bateriovému úložišti můžeme i skladovat místo toho, abychom ji jen pouštěli do distribuční soustavy,“ vysvětluje Petr Hrubý z divize Mobility Service společnosti E.ON.

Počet vozů, které se mohou dobít přímo z uložiště se nedá přesně určit. Záležet to bude na kapacitě jejich baterie a v potaz se musí brát i fakt, že málokdo přijede se zcela vybitou baterií a dobíjí ji úplně celou.

„Ze zkušeností víme, že většinou mají řidiči zhruba polovinu baterky. Dobijí ji do 80 %, což dělá zhruba 15‒20 kWh, a jedou dál. Když takto přijedou za sebou například tři auta, energie, kterou načerpají, může jít čistě z úložiště. V momentě, kdy se jeho zásoby vyčerpají, bude možné přepojit také přímo na síť, z níž můžeme dávat výkon až 60 kW,“ popisuje Martin Klíma z E.ONu.

Společnost E.ON je jedním z domácích tahounů na poli elektromobility. Do sítě E.ON Drive, sdružující momentálně přes 100 dobíjecích stanic po celém Česku, se díky službě Veřejná dobíječka mohou připojit i soukromníci, a proměnit tak vlastní přípojku ve zdroj příjmů.

E.ON provozuje také jeden z největších dobíjecích HUBů u nás – se šesti dobíječkami včetně jedné ultrarychlé, který je na sjezdu z dálnice D1 ve Vystrkově u Humpolce. Aby se maximalizoval přínos pro životní prostředí, pro většinu svých stanic společnost E.ON zelenou energii vykupuje. Nový projekt, který momentálně vzniká nedaleko čerpací stanice Benzina u Břeclavi, je výjimečný v tom, že si ekologickou elektřinu zajistí v podstatě sám.