Nabito za 10 minut: Nová baterie přináší malou revoluci pro elektromobilitu
Brzké zahájení výroby
Bateriovou novinku minulý týden představil technologický ředitel divize elektrických automobilů CATL Gao Han. Na rozdíl od mnoha dalších více či méně „převratných“ technologií se tentokrát nejedná o hudbu vzdálené budoucnosti.
CATL totiž oznámil zahájení sériové výroby baterií Shenxing do konce roku 2023. Již v prvním čtvrtletí příštího roku by měly začít dodávky odběratelům.
Baterie Shenxing se tak stane „první 4C superrychle nabíjecí LFP (lithium, železo a fosfát) baterií na světě“. Navíc, baterie je navržena i pro výjimečný výkon ve velmi chladných podmínkách, které běžným bateriím příliš nesvědčí.
Oproti Li-Ion bateriím mají LFP baterií jednu nevýhodu. A tou je nižší hustota energie – tedy menší kapacita při stejné fyzické velikosti – což omezuje maximální dojezd jimi poháněných elektromobilů. LFP baterie jsou vhodné zejména tam, kde je klíčovým faktorem bezpečnost, dlouhá životnost a spolehlivost.
Důraz na inovace
Společnost CATL je ve svém oboru jedničkou na trhu. Podle analytické společnosti SNE se v prvním čtvrtletí se 35% podílem dostala v segmentu baterií pro elektromobily na první místo na světovém trhu. Mimořádný růst CATLu byl v posledních letech podpořen zejména obrovským boomem elektromobilů v Číně.
V současnosti CATL dodává kompletní bateriové sady, články a technologie řadě světových výrobců, včetně BMW, Daimleru, Hondy, Tesly, Volkswagenu a mnoha dalších. Kromě továren v Číně disponuje CATL i gigatovárnou na baterie v Německu.
„S rozvojem technologií a výrazným zlepšením celkového výkonu baterií pro elektromobily dosáhl průmysl dlouhého dojezdu elektromobilů. V současné době se stává hlavním faktorem, který brání spotřebitelům v přechodu na elektromobily, obava z dlouhého nabíjení,“ uvádí firma CATL.
Baterie Shenxing využívá technologii superelektronické sítě katod a plně nanokrystalizovaný materiál katody k vytvoření sítě, která usnadňuje extrakci iontů lithia a rychlou odezvu na nabíjecí signály. Konstrukce vrstvené elektrody pak zajišťuje dokonalou rovnováhu mezi rychlým nabíjením a dlouhým dojezdem.
Letos se jedná už o druhou průlomovou baterii, kterou společnost uvedla na trh. Již na jaře CATL představil jako novinku sériově vyráběnou “kondenzovanou baterii”, která pojme dvakrát více energie (tj. 500 Wh/kg) než baterie Tesla Model Y.