Hrozí zdražení solárních panelů a nedostatek elektromobilů kvůli šíření koronaviru?

Nastupující epidemie koronaviru v Číně začíná mít vážné ekonomicko-hospodářské dopady.  V posledních týdnech kvůli obavám z koronaviru omezilo výrobu hned několik velkých čínských továren na solární panely.  Podobně zareagovala i americká společnost Tesla, která musela uzavřít svou novou nedávno otevřenou gigatovárnu v Šanghaji na výrobu elektromobilů.

 

Zdroj: SolarWorld

Zdroj: SolarWorld

 

Zvýšení cen panelů?

Počet nakažených koronavirem v pevninské Číně vzrostl na 31 161, čínská národní zdravotnická komise (NHC) potvrdila 3 143 nových případů onemocnění. Viru již podlehlo v Číně už 636 lidí. Ohnisko nákazy je v Číně ve městě Wu-chan, hlavním městě čínské provincie Chu-pej a nejlidnatějším městě ve střední Číně.

 

Šíření koronaviru v Číně může způsobit růst ceny solárních panelů v krátkodobém horizontu. Hlavní výrobci solárních panelů totiž mají problémy s dodávkami křemíkových waferů (hlavní surovina pro výrobu panelů) a solárního skla. Výroba panelů je také omezena kvůli prodloužení tradičních oslav „čínského nového roku“ na přelomu ledna a února ze 2 až na 4 týdny jako opatření čínských úřadů proti šíření koronaviru v regionech výskytu této nemoci.

 

Podle investiční banky Roth Capital Partners (RCP) dojde k růstu cen solárních panelů v důsledku jejich nedostatku kvůli šíření koronaviru v Číně. Koronavirus se totiž rozšířil i do několika čínských provincií Jiangsu, Zhejiang, Guangdong a Anhui, kde mají továrny hlavní světoví výrobci solárních panelů.

 

Podle odhadů analytiků již řada předních dodavatelů fotovoltaických panelů musela kvůli koronaviru omezit své výrobní kapacity v celém hodnotovém výrobním fotovoltaickém řetězci.  Většina hlavních výrobců nyní vyrábí solární panely ve velmi malém množství a ani v blízké době neočekává návrat výrobu na 100% kapacity.

Dopady i na výstavbu nových elektráren

Dočasný nedostatek hlavních fotovoltaických surovin z Číny (články, wafery či solární sklo) může mít i dopady na výrobu panelů v Evropě. Zejména se to týká firem, které jsou v dodávkách přímo závislé na Číně.

 

Velkou hrozbu může nedostatek panelů představovat i pro EPC společnosti, které se zabývají developmentem a výstavbou velkých solárních elektráren v Evropě. Pokud nestihnout dokončit dílo v termínu dle smlouvy, mohou být ze strany zákazníků pokutováni.

 

V této souvislosti například čínská fotovoltaická asociace (CPIA) varovala vládu, aby odložila závazné termíny pro připojování velkých fotovoltaických elektráren na konci března a června letošního roku. V případě nedodržení termínů hrozí, že investoři nedosáhnou na dotace.

 

Pokud se Číně podaří „zkrotit“ šíření koronaviru do poloviny letošního roku, pak k oživení výroby solárních panelů by mohlo podle CPIA nastat ve druhé polovině roku.

Omezení výroby elektromobilů

Šíření koronaviru má dopady nejen na výrobce solárních panelů v Číně, ale také i na výrobu elektromobilů. Aby se šíření nákazy zabránilo, zavírají se další a další podniky napříč celou zemí. Toto postihlo i amerického výrobce elektromobilů Tesla, který na konci roku 2019 otevřel v Šanghaji Gigatovárnu 3.

 

Zach Kirkhorn, šéf financí Tesly, minulý týden řekl, že firma očekává odstávku v dodávkách v Číně vyrobeného elektromobilu Tesla Model 3 o jeden týden až deset dnů.

 

Tesla zatím neupřesnila jaké dopady může mít koronavirus také na výrobu elektromobilů v americké továrně ve Fremontu. Obecně Automobilky totiž musejí reagovat také na dodavatele z Číny, kteří výrobu dílů též omezují. Konkrétně Bosch má dva závody přímo ve Wu-chanu, kde se koronavir poprvé rozšířil.

 

 

„Šíření koronaviru tají dopadne na  korejské automobilky Hyundai a Kia, protože ty obvykle dovážejí více součástek z Číny než ostatní výrobci aut,“ uvedl analytik I Hang-ku z jihokorejského institutu pro průmyslovou ekonomiku a obchod.