Unikátní technologie promění železnice v solární elektrárny
Železnice jako solární elektrárny
Německá železniční síť dosahuje délky 60 tisíc km. Pokud by byla využita pro výrobu solární energie z panelů integrovaných do pražců kolejového svršku, pak by to dokázalo pokrýt výkon pěti jaderných elektráren. Právě na tento koncept sází britská společnosti Bankset, která začala v Německu testovat výrobu elektřiny z fotovoltaických panelů umístěných na pražcích
První test svého konceptu výroby solární energie z panelů integrovaných do pražců zahájila firma Bankset v roce 2019 ve Švýcarsku. Daleko větší projekt nyní firma připravuje v německém Sasku, kde na místní železniční trať v délece 1000 km hodlá položit 200 MW fotovoltaických panelů.
Podle sdělení Bankset se již na jedné trati spustil testovací provoz. Železniční pražce tak fungují jako solární elektrárna a vyrábí za slunečného počasí zelenou energii.
Obří potenciál
V Německu, Holandsku a dalších zemích je obvykle využití střech nádražních a dalších drážních budov pro umístění solárních elektráren. Fotovoltaické panely se objevují také na protihlukových stěnách kolem železničních či silničních komunikací.
Projekt solární elektrárny integrované do pražců je zatím na začátku. Pro německý drážní úřad nyní zkoumá jeho pilotní provoz německa testovací instituce TÜV Rheinland.
Podle společnosti Bankset by díky tomuto netradičnímu konceptu mohlo být instalováno v průměru 100 MWp fotovoltaiky na jeden kilometr trati. Při délce tratí v Německu, které dosahují 60 000 km, to představuje výkon pěti jaderných elektráren.
Speciální technologie
Bankset tvrdí, že pro účely projektu používá speciální solární články, které jsou vyrobené neznámým výrobcem v Kalifornii ve Spojených státech. Fotovoltaické panely se kompletují v Evropě a Číně ve dvou výrobních centrech.
V rámci svého konceptů Bankset puožívá speciální technologii solárních panelů, které jsou velmi odolné, neboť používají speciální zesílené krycí sklo. Panely jsou přizpůsobené podmínkám provozu na železničních tratích. Během testování se doposud nevyskytly žádné problémy, a to ani v podmínkách vysokorychlostních tratí, kde je nejvyšší zátež.