Schválí dnes vláda revoluci, nebo spíše evoluci v komunitní energetice?
Zbytečná omezení?
Ve středu 14. 6. 2023 vložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu do neveřejné části vládního systému eKlep novou verzi návrhu energetického zákona, tzv. Lex OZE 2. Na rozdíl od minulých verzí zákona neprošla konzultacemi s ostatními ministerstvy a odborníky a pro energetická společenství přináší řadu rizik.
Oproti původně jednoduchému návrhu, který měl ambici být jedním z nejlepších v Evropě, přibyla omezení, která ohrozí projekty obcí i malá společenství. Striktní omezení územní působnosti na jednu obec s rozšířenou působností, které ministr Síkela dříve avizoval, je v návrhu nakonec zmírněno.
Zatímco původní návrh z listopadu 2022 jasně definoval postup při sdílení elektřiny, z nově upravené verze Lex OZE 2 tato klíčová ustanovení zmizela (konkrétně se jedná o původní § 20d odst. 6 a 7).
Povinnost prakticky zajistit sdílení elektřiny byla přenesena na úroveň prováděcí vyhlášky Energetického regulačního úřadu, aniž by však zákon úřadu poskytl dostatečně jasný návod a oporu, jak má sdílení elektřiny vypadat. To představuje riziko, že se Česká republika zařadí mezi některé země, kde sdílení elektřiny mezi členy energetického společenství existuje pouze na papíře, případně funguje jen těžkopádně a s řadou komplikací.
Nový návrh také omezuje výkon práv členů společenství. Žádný člen nesmí držet více než 10 % hlasovacích práv. Takové omezení je značně nevýhodné především pro obce, které plánovaly do energetických společenství investovat nemalé finanční prostředky. Pokud by nemohly mít v energetickém společenství většinový vliv, stala by se pro ně taková investice značně rizikovou. Plány obcí ohrožuje také vyřazení příspěvkových organizací ze členství ve společenství pro obnovitelné zdroje.
Sporné sdílení vyrobené energie
“V Kněžicích jsme jako první v Česku dosáhli energetické soběstačnosti. Novela nás ale žádným způsobem nemotivuje, abychom svoje projekty sdíleli s našimi občany – museli bychom na ně vynaložit značné finanční prostředky a následně se vzdát kontroly nad touto investicí. Pokud by novela prošla v navrhovaném znění, odhaduji, že by řada obecních projektů skončila u sdílení elektřiny jen mezi veřejnými budovami,” říká Milan Kazda, starosta obce Kněžice, kde do sdílení plánují zapojit odběratele na území tří obcí s rozšířenou působností a stávající bioplynovou stanici chtějí rozšířit o 100 kW fotovoltaiky a ročně vyrábět a sdílet 2600 MWh.
Ondřej Pašek, expert na komunitní energetiku Hnutí DUHA a vedoucí dotační pracovní skupiny UKEN uvádí: “Dlouho očekávaný zákon máme konečně před sebou. Ticho, za jakého se ale odehrála jeho poslední, nečekaná změna, nic dobrého nepřineslo. Tato podoba zákona by výrazně ohrozila projekty obcí a zhoršila možnost členů nastavit vlastní pravidla pro kontrolu společenství. Nejasná pravidla pro sdílení a přenesení rozhodování do navazujících vyhlášek pak mohou vést k tomu, že se komunitní energetika v Česku dále opozdí. Vláda i poslanci budou mít nyní příležitost ukázat, že o komunitní energetiku opravdu stojí a zákon opravit.”
“Ministerstvo průmyslu a obchodu svým novým návrhem zahodilo do koše rok intenzivní práce, který přípravě legislativy pro komunitní energetiku věnovalo. Jakožto zástupci více než 60 územních samosprávných celků, neziskových organizací a firem jsme se snažili ministerstvu zprostředkovat zkušenosti a potřeby z praxe, které původní verze Lex OZE II reflektovaly. Nyní však nastal znepokojivý obrat. Nová verze Lex OZE II start komunitní energetiky výrazně komplikuje. Je prozatím promarněnou příležitostí. Vláda a poslanci to však mohou odstraněním zbytečných byrokratických bariér změnit,” řekla Eliška Beranová, právnička Frank Bold a vedoucí legislativní pracovní skupiny UKEN.