Proč musí někteří výrobci panelů prodávat své zboží se ztrátou?

Analytici společnosti Bloomberg New Energy Finance (BNEF) ve své aktuální analýze  dodavatelského fotovoltaického řetězce „Solar Supply Chain Index“ popisují nový fenomén v branži. Jedná se o prodej fotovoltaických panelů za ceny pod výrobní náklady. Toto se promítlo do poklesu objemu exportovaných panelů na zahraniční trhy v „dolarovém vyjádření“, i když se prudce navýšil objem exportu panelů z Číny v „gigawattovém vyjádření“.

Zdroj: BNEF

Extrémní vývoj trhu

Podle analytiků společnosti BNEF velkoobchodní ceny solárních panelů v průběhu roku 2023 poklesly o více než 50% oproti roku 2022. Tento trend pokračoval i na největším světovém trhu v Číně, kde  na začátku roku 2024 dále klesaly ceny panelů.

Tato extrémní situace nutí některé, a to zejména Tier-2 a Tier-3 výrobce, prodávat své panely za cenu na úrovni výrobních nákladů nebo dokonce se ztrátou. Hlavní příčinou je současný abnormální převis nabídky nad globální poptávkou po fotovoltaických panelech.

Obří konkurence v segmentu výroby solárních panelů vedla k tomu, že se nové technologické kapacity navyšují rychleji než kdykoli předtím v minulosti. Většina výrobců přitom překotně nahrazuje staré výrobní linky (většinou vyrábějící PERC panely) za nové výrobní linky, které umožňují výrobu efektivnějších TOPCon panelů (technologie článků, které využívají tzv. tunelový oxidový pasivovaný kontakt).

Technologický přechod na novou technologii (TOPCon) způsobil v posledních měsících zdražení vysoce čistého křemíku, který se používá při výrobě negativně dopovaných (typu-n) křemíkových destiček.

Obchodní bariéry

Světový obchod s fotovoltaickými panely v roce 2023 dosáhl rekordního objemu, a to zejména na konci minulého roku. Důvodem rostoucího objemu exportu čínských  solárních panelů na trhy v USA a Indii je skutečnost, že zde od počátku letošního roku začaly platit nové obchodní bariéry v podobě ochranných cel.

Velkou výzvou ve čtvrtém kvartálu roku 2023 bylo narušení obchodních a logistických řetězců mezi Čínou a Evropou či USA. Krize v Rudém moři, kde jemenští piráti už týdny útočí na obchodní lodě, výrazně komplikuje námořní dopravu z Asie do Evropy. Toto zásadním způsobem navýšilo náklady na námořní dopravu panelů z Asie do Evropy.

Podle analytiků BNEF v roce 2023 zaznamenal vývoz panelů  z Číny v roce 2023 nové rekordy, navzdory poklesu evropské poptávky. Naopak, poptávka rostla na nových trzích jako je Indie, Brazílie a nebo jihovýchodní Asie.