Nová baterie: Nabito do 10 minut a rekordní energetická hustota

Nové baterie umožní elektromobilům dojezd až 800 km a zkrátí nabíjení na 10 minut. Automobilka Mercedes je hodlá uvést na trh již v roce 2025. Přichází éra konce spalovacích motorů v dopravě?

Zdroj: Wikipedia

Nabito do 10 minut

Kalifornská společnost Sila bude dodávat společnosti Panasonic novou technologii pro výrobu anod, základní části baterií. Novinka představuje anodový prášek pod obchodní značkou „Titan Silicon“, který se skládá  z mikrometrových částic nanostrukturního křemíku a nahrazuje „tradiční grafit“ v  lithium-iontových bateriích.

Nová technologie má elektromobilům umožnit 500 km dojezd na jedno nabíjení, které má trvat necelých 10 minut. Výroba nových anod navíc nevyžaduje nové výrobní postupy v gigatovárnách na baterie. Jako první  novou technologii použije Mercedes Benz ve svém novém modelu elektromobilu v roce 2025.

12 let vývoje

„Vývoj nové technologie nám trval12 let a 80 000 pokusů, než jsme se dostali do tohoto bodu,“ řekl spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Sila Gene Berdichevsky. „Je to sofistikovaná věda.“

Berdichevsky začal svou kariéru ve společnosti Tesla, kde se v roce 2004 stal sedmým zaměstnancem společnosti. Byl vedoucím pro bateriový systém Tesly Roadster a odešel v době, kdy měla společnost asi 300 zaměstnanců.

Nová křemíková technologie oproti grafitu uchovává desetkrát více energie, což může výrazně zlepšit energetickou hustotu baterie. Anodový prášek Titan Silicon společnosti Sila tvoří mikrometrové (tisícina milimetru) částice nanostruktur křemíku a nahrazuje grafitovou anodu v tradičních lithiových bateriích.

Rekordní výkon

Společností Sila a Panasonic prohlašují,  že jejich záměrem jel zvýšit objemovou hustotu energie svých baterií na 1 000 watthodin na litr do roku 2030, což je o třetinu více než současné nejlepší lithium-iontové baterie.

Nové baterie by měly prodloužit dojezd typického elektrického auta o 40 procent a zkrátit pobyt u nabíječky na dobu, která už se moc neliší od tankování benzínu do spalovacího motoru tradičního automobilu se spalovacím motorem.

Titan Silicon je pětkrát lehčí než grafit a zabírá jen polovinu jeho prostoru. Berdishevsky prohlašuje, že jeho Sila už je schopna vyrábět ve velkém, a čeká, až se dokonči vývoj nových modelů u jejích příštích zákazníků. Gigant Panasonic se jako první společnost v oboru výroby baterií rozhodl požití prášek Titan Silocon pro výrobu anod v komerčním rozsahu.