Nabito za 10 minut: Nová baterie přináší malou revoluci pro elektromobilitu

Zdroj: CATL
Brzké zahájení výroby
Bateriovou novinku minulý týden představil technologický ředitel divize elektrických automobilů CATL Gao Han. Na rozdíl od mnoha dalších více či méně „převratných“ technologií se tentokrát nejedná o hudbu vzdálené budoucnosti.
CATL totiž oznámil zahájení sériové výroby baterií Shenxing do konce roku 2023. Již v prvním čtvrtletí příštího roku by měly začít dodávky odběratelům.
Baterie Shenxing se tak stane „první 4C superrychle nabíjecí LFP (lithium, železo a fosfát) baterií na světě“. Navíc, baterie je navržena i pro výjimečný výkon ve velmi chladných podmínkách, které běžným bateriím příliš nesvědčí.
Oproti Li-Ion bateriím mají LFP baterií jednu nevýhodu. A tou je nižší hustota energie – tedy menší kapacita při stejné fyzické velikosti – což omezuje maximální dojezd jimi poháněných elektromobilů. LFP baterie jsou vhodné zejména tam, kde je klíčovým faktorem bezpečnost, dlouhá životnost a spolehlivost.
Důraz na inovace
Společnost CATL je ve svém oboru jedničkou na trhu. Podle analytické společnosti SNE se v prvním čtvrtletí se 35% podílem dostala v segmentu baterií pro elektromobily na první místo na světovém trhu. Mimořádný růst CATLu byl v posledních letech podpořen zejména obrovským boomem elektromobilů v Číně.
V současnosti CATL dodává kompletní bateriové sady, články a technologie řadě světových výrobců, včetně BMW, Daimleru, Hondy, Tesly, Volkswagenu a mnoha dalších. Kromě továren v Číně disponuje CATL i gigatovárnou na baterie v Německu.
„S rozvojem technologií a výrazným zlepšením celkového výkonu baterií pro elektromobily dosáhl průmysl dlouhého dojezdu elektromobilů. V současné době se stává hlavním faktorem, který brání spotřebitelům v přechodu na elektromobily, obava z dlouhého nabíjení,“ uvádí firma CATL.
Baterie Shenxing využívá technologii superelektronické sítě katod a plně nanokrystalizovaný materiál katody k vytvoření sítě, která usnadňuje extrakci iontů lithia a rychlou odezvu na nabíjecí signály. Konstrukce vrstvené elektrody pak zajišťuje dokonalou rovnováhu mezi rychlým nabíjením a dlouhým dojezdem.
Letos se jedná už o druhou průlomovou baterii, kterou společnost uvedla na trh. Již na jaře CATL představil jako novinku sériově vyráběnou “kondenzovanou baterii”, která pojme dvakrát více energie (tj. 500 Wh/kg) než baterie Tesla Model Y.