Nabito do 10 minut: Francouzi hlásí průlom v bateriích na bází sodíku
Průlomová technologie
Nové sodíkovo-iontové (Na-Ion) baterie od společnosti Tiamat Energy mají velmi vysokou hustotu energie a mají vysokou schopnost nabíjení. Podle sdělení francouzských vývojářů dokáží dobít elektromobil za méně než 10 minut (100 DOD).
Oproti tradičním Li-Ion bateriím mají Na-Ion menší hmotnost a nabízejí velmi vysokou úroveň bezpečnosti (bez rizika samovznícení, žádné šíření tepelného úniku z jednoho článku do druhého). Při výrobě Na-Ion článků se nepoužívají tradiční materiály jako je nikl či kobalt. Sodík je mnohem rozšířenější a snáze dostupný prvek než je lithium, v zemské kůře je ho 2,6 %. Podíl lithia je pouze 0,06 %.
První komerční aplikace
Na počátku března 2022 se francouzskému startupu Tiamat Energy podařilo vyrobit první prismatický bateriový článek na bázi technologie Na-Ion. Výroba probíhala na tradičních linkách určených pro výrobu Li-Ion bateriových článků bez jakýchkoliv úprav výrobních procesů.
Nový sodíkový bateriový článek s kapacitou 20Ah disponuje vysokým výkonem (80C+) a je obzvláště vhodný pro využití v hybridních vozech, elektromobilech nebo pro potřeby stacionární akumulace energie z OZE. Podle sdělení Tiamat Energy již nyní dosahuje nová technologie 4000 nabíjecích cyklů (5C/5D při 100% DOD) s tím, že záměrem je dosažení až 5000 nabíjecích cyklů v blízké budoucnosti.
Startup Tiamat Energy oznámil, že díky vysoké bezpečnosti, výkonu a dlouhé životnosti si nový produkt našel uplatnění ve 48V bateriovém packu pro elektromobily, které vyrábí společnost Plastic Omnium Auto Energy.
„Cílem spolupráce s Tiamat Energy je vyvinout, vyrobit a otestovat bateriové články na bázi Na-Ion podle specifikací výrobců automobilů. Následně hodláme připravit průmyslové nasazení tohoto řešení,“ uvedl Yannick Raynaud, Mechatronic Expertise Director společnosti Plastic Omnium Auto Energy.
Komerční výroba od roku 2025
Tiamat Energy hodlá spustit vlastní komerční výrobu Na-Ion bateriových článků v roce 2025.
„Postupně hodláme navyšovat výrobní kapacitu až na 6 GWh ročně do roku 2030. Výrobu hodláme realizovat v Evropě, ideálně ve Francii s vlastními výrobními kapacitami, nebo ve spolupráci s dalšími partnery,“ řekl Hervé Beuffe, zakladatel a ředitel společnosti Tiamat Energy.
Lithium-iontové baterie (Li-Ion), které byly uvedeny na trh počátkem 90. let 20. století, dnes pohánějí většinu elektronických zařízení a elektromobilů. Li-Ion baterie mají však dva zásadní nedostatky. Kapalný elektrolyt, který obsahují a který umožňuje proudění kladných iontů mezi oběma elektrodami baterie, je vysoce hořlavý. Pokud unikne, může prudce reagovat s kyslíkem, což představuje pro uživatele velké nebezpečí.