Lightyear  zahájil první sériovou výrobu sluncem poháněného auta

Nizozemská společnost Lightyear oznámila, že zahájila sériovou výrobu automobilu, který se zvládne dobíjet ze slunce, když je zaparkovaný. Vůz pod značkou Lightyear 0 přichází na trh a na jeho pořízení je třeba si připravit čtvrt milionu eur.

Zdroj: Lightyear

Vůz na solární energii

Nový vůz má na kapotě a střeše zabudované solární panely. Automobilka prohlašuje, že  schopen v létě v Amsterdamu jezdit bez nutnosti nabíjení dva měsíce v roce a ve slunném Portugalsku dokonce až sedm měsíců.

Energie získaná ze slunce přidá každý den až 70 kilometrů dojezdu, což ve většině případů stačí pro běžné pojížďky a dojíždění z a do zaměstnání. Plně nabitý vůz má mít dojezd až 620 kilometrů.

Lightyear plánuje vyrobit v závodě společnosti Valmet Automotive Oyj ve Finsku přibližně tisíc kusů tohoto modelu. Zpočátku bude vyrábět jen jeden vůz týdně, ve druhé polovině příštího roku by se měla výroba zvýšit na pět kusů týdně, uvedl v rozhovoru generální ředitel a spoluzakladatel Lex Hoefsloot.

Těžké začátky

Automobily poháněné sluncem se zatím jen těžko dostávají z fáze prototypu, protože solární panely vyžadují velkou plochu. Hoefsloot dodal, že pro firmu bylo v počátcích náročné získat finanční prostředky, protože investoři se zdráhali vložit své peníze do nového konceptu.

Firma, založená v Nizozemsku v roce 2016, vyvíjí také Lightyear 2 – velkoprostorový model s počáteční cenou kolem 30 000 eur (cca 731 tisíc korun). Očekává se, že sériová výroba začne v roce 2025 a podle společnosti má již nyní rezervace od leasingových a carsharingových společností LeasePlan Corp NV a MyWheels.

Další automobilkou, která rozvíjí podobný typ automobilů, je německá společnost Sono Motors. Tento startup z Mnichova zaujal v roce 2017 projektem elektromobilu za necelých 20 000 eur, který je možné nabíjet i pomocí solárních panelů umístěných přímo na vozidle.

Projekt Sion byl částečně financován z crowdfundingu. Minulý týden firma oznámila, že kvůli nedostatku financí musí omezit či ukončit svoji činnost.

Nyní Sion vyzvala zákazníky, aby za vůz zaplatili předem, a zachránili tak celý projekt. Sono potřebuje pouze 3 500 plně zaplacených objednávek, aby svým investorům ukázalo, že o vůz je skutečný a hmatatelný zájem. Pokud toto firma nezvládne, tak projekt končí. Další informace o tristní finanční sitauci najdete na webových stránkách firmy.