Konec snu o Sluncem poháněném elektromobilu Sion

Sono Sion, německý vůz poháněný elektřinou, kterou mají vyrábět solární panely na karoserii, se do komerční výroby vůbec nedostane. Jeho výrobce ukončil vývoj a bude lidem vracet peníze za rezervace.

Zdroj: Sono Motors

Konec původního záměru

Německý startup Sono Motors, výrobce unikátních elektromobilů, na jaře roku 2019 představil detaily návrhu prvního sériově vyráběného elektromobilu pod názvem Sion, který bude částečně poháněn sluncem.

Po 3 letech Sono Motors projekt neočekávaně ruší. Jeho firemní akcie v reakci propadají na nová historická minima. Minulý týden se ceny akcií Sono Motors na burze v New Yorku propadly o více než čtvrtinu až k hranici 0,60 USD. Oproti ceně v IPO na podzim 2022 tedy odepisují 96 % své hodnoty.

Sono Motors chtěla těžit z boomu elektromobilismu díky svým patentům solárních článků umožňujících jejich aplikaci do karoserie vozů. Po získání finančních prostředků se dceřiná Sono Motors pustila do stavby flotily 37 sériových ověřovacích vozidel Sion.

Unikátní elektromobil měl být vybaven 35kWh baterií a řadou solárních článků. Většina karosérie elektrického hatchbacku je totiž pokryta solárními články, jenž jsou integrovány do karoserie na střeše, na kapotě a na bočních stranách vozu

To by samozřejmě samo o sobě pro pohon nestačilo, vůz Sion měl být jinak klasickým elektromobilem s 54 kWh lithium-železo-fosfátovou baterií. Tedy oproti mnohé konkurenci bez obsahu často kritizovaného kobaltu. Dojezd vozu byl dle WLTP predikován na 305 km.

Jak sama firma jinak poměrně nejasně udávala: „Na 248 solárních článků integrovaných do karoserie vozu má zvýšit dojezdovou vzdálenost baterie vozu až o 112 km, resp. v průměru o až 245 km za týden. Tím má být dosaženo plné soběstačnosti na krátké vzdálenosti.“

Více než 45 000 rezervací

Letos v létě měla začít předsériová výroba. Pro firmu vozy měla smluvně vyrábět finská společnosti Valmet Automotive.

Původní zaváděcí cena vozu Sion, který měl být vyráběn pouze v černé barvě, byla stanovena na 28 500 EUR. Pro pozdější rezervace ji firma navýšila na 29 900 EUR (709 tis. Kč).

Zájemci by se od firmy měli snad dočkat navrácení složených záloh na vůz, které se většinou pohybovaly nad hranicí 2 tis. EUR. Nikoliv však jednorázově, ale formou splátek v průběhu 2 let. Například loni v dubnu firma informovala o 17 tis. rezervacích se složenou zálohou, která v průměru na vůz dosáhla 2 390 EUR.

Sono Motors však minulý pátek sdělila, že i přes více než 45 000 rezervací a předběžných objednávek na model Sion byla nucena reagovat na pokračující nestabilitu finančního trhu a projekt zrušit. V návaznosti o práci přijde 300 zaměstnanců Sono Motors.

Nový záměr

V budoucnosti se chce Sono Motors soustředit pouze na méně investičně náročné B2B projekty. Firma se hodlá soustředit na implementace solárních technologií na bázi integrované fotovoltaiky (BIPV). Fotovoltaické zařízení má být integrováno do autobusů a nákladních vozidel jiných výrobců. Pomocí BIPV se vozidlům mají snižit emise CO2 a spotřeba paliva.

V tomto ohledu již Sono spolupracuje s partnery, jako je MAN, Scania či Chereau, kterým dodává solární řešení pro jejich nákladních vozy a přívěsy. V této souvislosti Sono Motors disponuje celkem 50 registrovanými patenty, z nichž 42 se týká vlastní solární technologie.

Solární řešení společnosti, včetně hardwaru, jako je výkonová elektronika a také softwaru poskytla v mezičase již 23 zákazníkům v Evropě, Asii a Spojených státech. Ti solární technologii společnosti využívají na různých vozidlech, včetně automobilů třetích stran, autobusech, chladírenských a rekreačních vozidlech.