Italové testují nabíjení elektromobilů za jízdy bez použití vodičů

V Itálii se rodí projekt, který má testovat indukční nabíjení pro elektromobilitu. Cílem je umožnit nabíjení vysokými výkony i za jízdy bez použití vodičů v praxi.

Zdroj: Wikipedia

Podpora velkých hráčů

Projekt indukčního nabíjení elektromobilů s ambiciózním názvem „Arena of the Future“ podpořili velcí hráči jako jsou automobilky Stellantis a Iveco, dále se v něm angažuje italský operátor placených dálnic Brebemi a baterkářský gigant Fiamm.

Klíčovou technologii dodá izraelská technologická společnost ElectReon, která vyvinula indukční dobíjení za jízdy jakoukoliv rychlostí. Cílem projektu  je praktické testování statického i dynamického indukčního dobíjení. Zařízení bude zamontované ve dvou autech koncernu Stellantis a v autobusu Iveco.

Projekt „Arena of the Future“ není „první vlaškovkou“ v oblasti indukčního nabíjení elektromobilů. Podobný projekt již realizuje izraelský  startup Electreon, jenž již vybudoval tři zkušební úseky na veřejných komunikacích Evropy a Izraele (Tel Aviv, švédský Gotland a německé Karlsruhe).

Electreon již má vypracovanou i metodu rychlé montáže (první stroj vyfrézuje do vozovky zhruba metr a půl široký pás, další do něj položí prefabrikovaný řetěz dobíjecích smyček, spojených silných vodičem, a nakonec jej znovu zalejí asfaltem a zaválcují.

Sázka na komplexní přístup

V rámci projektu „Arena of the Future“  vyroste u lombardského Chiari mezi Milánem a Brescií na soukromém pozemku zkušební okruh dlouhý 1 050 m, který bude sloužit k testování v ostrém provozu.  Bude vybavený nabíjecími smyčkami a napájený zdrojem o výkonu1 MW.

Zkoumat se bude především nová technologie tzv. Dynamic Power Wireless Transfer (DPWT, neboli dynamický bezdrátový přenos energie), která umožní samotné napájení stojících i jedoucích vozidel. Dále se bude hledat optimální mechanické provedení vozovky tak, aby mělo dostatečnou odolnost a zároveň co nejméně zvyšovalo ztráty při indukčním přenosu.

V rámci komplexního přístupu se také bude testovat pokročilá konektivita 5G a IoT (Internet of Things, internet věcí), jež by měla zajistit vyšší bezpečnost, lepší produktivitu komerčních vozidel a také funkční billing. Tedy pokročilejší alternativa datového a hlasového systému GSM-R, známého z železniční dopravy.