Firmy vyzývají vládu k větší podpoře investic do vodíku
Nová iniciativa
Česko zaostává v rozvoji vodíkové mobility. V zemi jsou dosud tři plnící stanice na vodík, oproti tomu například v sousedním Německu jich je více než 100 a rychle přibývají další.
Podle výrobců a distributorů vodíku a vozidel stát nemá propracovanou strategii pro využití vodíků v dopravě i hospodářství. Zástupci čtyř nadnárodních firem, které společně vytvořily Iniciativu vodíkové mobility, proto vyzvali vládu k aktivní podpoře rozvoje vodíkové infrastruktury v zemi, například podporou výstavby plnících stanic nebo úpravami legislativy.
Ačkoli v posledních měsících byly otevřeny dvě nové plničky pro vodíkové automobily, přední světoví výrobci vozidel Alstom a Toyota spolu s výrobci a distributory vodíku ORLEN Unipetrol a Air Products varují, že jednorázové dílčí kroky nestačí. Stát podle nich při nástupu bezemisní vodíkové dopravy před několika lety zaspal, a je zapotřebí, aby začal její rozvoj aktivně a systematicky podporovat.
Česko zaspalo
Podle výrobců a distributorů je využití vodíku ve světě na vzestupu. Upozornili, že EU do roku 2030 počítá s výrobou deseti milionů tun obnovitelného vodíku a stejným množstvím dovezeného vodíku z nečlenských zemí.
„Česko ale v tomto ohledu zaspalo a je načase, aby i Česká republika měla jasnou, detailní a dlouhodobou koncepci pro zdroj a použití vodíku, podpořila vodíkovou technologii pobídkami, zasadila se o rozvoj vodíkové infrastruktury, a podpořila tím využití vodíku v dopravě,“ řekl ředitel společnosti Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška.
Vrcholní představitelé těchto firem, které v posledních letech investovaly do rozvoje vodíkové dopravy v Česku miliardy korun z vlastních zdrojů, proto v Praze podepsali Iniciativu vodíkové mobility. V ní vyzvali klíčová ministerstva ke konkrétním krokům, jak vodíkovou mobilitu výrazně posunout dopředu, a současně poslali otevřený dopis premiérovi Petru Fialovi, v němž upozornili, že vodíkové hospodářství je klíčové pro budoucnost nízkoemisní dopravy v Česku.
„Státy po celém světě zintenzivňují investice do nových zdrojů energie. Evropská unie na základě své vodíkové strategie a koncepce REPowerEU představila ambiciózní plán, který počítá s výrobou deseti milionů tun obnovitelného vodíku do roku 2030 a stejným množstvím dovezeného vodíku z nečlenských zemí. V případě, že nechceme zůstat pozadu, Česká republika musí co nejdříve začít podnikat výraznější kroky, které povedou k urychlení rozvoje vodíkového hospodářství na území České republiky,“ stojí v dopise, jehož kopii má redakce portálu SolarniNovinky.cz k dispozici.
Vodík je budoucnost?
„Vodík je budoucnost Česka i její dopravní infrastruktury, která je základem pro život a prosperující podnikání. Vodík je nejen unikátním zdrojem, ale také skladištěm energie,“ uvedl Daniel Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko. Připomněl, že loni v květnu prezentovala jeho firma první osobní vodíkový vlak na světě Coradia iLint ve všech krajích a například Ústí už má vytvořenou krajskou vodíkovou strategii, která počítá s využitím vodíkových vlaků a autobusů.
„Potřebujeme ale od státu dostat zelenou – legislativně ukotvit vodík v energetickém zákoně a vyhlásit příslušné dotační programy a výzvy,“ upozornil Daniel Kurucz. Jeho společnost Alstom je připravena v rámci partnerství s firmou Air Products dodávat nejen kompletní vodíkové vlaky, ale také spolupracovat na výstavbě čerpacích stanic.
„Je nezbytné vytvořit potřebné podmínky a podporu pro rozvoj výroby obnovitelného vodíku, pro budování vodíkové infrastruktury a pro napojení Česka na evropskou tranzitní síti,“ řekl člen představenstva Orlen Unipetrol Maciej Romanów.
Vozy na vodíkové palivové články jsou v podstatě elektromobily, které elektrickou energii nezískávají z baterií, ale z reakce vodíku a kyslíku. Jediným odpadem je přitom čistá voda. Podle odhadu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by v roce 2030 mohlo v ČR jezdit až 50.000 aut na vodíkový pohon. Další možné využití vodíků v dopravě je na železnici.