Česko je blíže k realizaci projektu výstavby gigatovárny na baterie
Nová strategická investice
Díky investici v hodnotě devíti miliard korun převážně ze státní kasy má na ploše až 280 hektarů poblíž Plzně vzniknout takzvaný Strategický podnikatelský park Plzeň-Líně. Oproti původním 700 hektarům půjde o maximálně 280 hektarů, z čehož samotná továrna na výrobu baterií do elektroaut spolkne 200.
„Budeme investovat do výstavby nových dopravních napojení, které umožní přístup do zóny po silnici i železnici,“ nastínil Jozef Síkela, ministr průmyslu a obchodu.
Součástí je rovněž vytvoření zeleného pásu kolem gigafactory, jenž má podle šéfa resortu odclonit stavbu od okolních obcí a zmírnit dopady na místní obyvatele. „Jsme připraveni podpořit další projekty a opatření týkající se sociální oblasti, občanské vybavenosti a dostupnosti bydlení. Investice budou vycházet z dopadové studie,“ konstatoval Síkela.
Studie projektu bude hotová nejpozději do konce roku s tím, že předběžné výsledky budou už na podzim.
Jednání o investiční pobídce
Ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje štědřejší nabídku pro koncern Volkswagen, jenž zvažuje výstavbu továrny na bateriové články v Líních na Plzeňsku. Nabízenou podporu, kterou stát láká německého investora, může ministerstvo navýšit díky unijní úpravě. Tou Brusel zareagoval na krok Spojených států, které lákají investory k výrobě v zámoří skrze masivní dotace v rámci zákona o snižování inflace (Inflation Reduction Act).
„Vláda jasně deklarovala zájem o umístění strategické investice společnosti Volkswagen v České republice a aktivně podniká kroky s cílem ji získat. Standardní součástí je i jednání o investiční pobídce,“ uvedl mluvčí ministerstva Marek Vošahlík. Nabídka by měla být dokončena během léta.
Jak vysoká by státní podpora projektu za zhruba 120 miliard korun mohla být, zatím neupřesnil. „Jednání nadále probíhá a nelze ho nyní blíže komentovat. Platí však, že případná výše veřejné podpory se řídí stávajícím legislativním rámcem Evropské unie,“ dodal Vošahlík.
Koncern Volkswagen počítá se šesti továrnami na baterie v Evropě. Jedna z nich již vzniká v dolnosaském Salzgitteru, další se chystá ve Valencii a severošvédském městě Skellefteå.
Volkswagen dál hledá vhodnou lokaci pro svou další továrnu, výhodou Česka má být především jeho poloha ve středu Evropy a blízkost pěti koncernových závodů v okruhu dvou set kilometrů od zamýšleného místa výstavby.