BMW zahájilo výrobu nové generace bateriových článků

Z výrobní linky v továrně BMW v Parsdorfu minulý týden začal sjíždět malý výlec průměru 46 mm a výšce 95 mm. Jsou to vzorky nových bateriových článků – podobných těm, které se budou od roku 2025 používat v modelech Neue Klasse.

Zdroj: BMW

Sázka na bateriové inovace

Továrna v Parsdorfu, kterou BMW označuje jako „kompetenční centrum“, umožní automobilce obsáhnout celý proces výroby bateriových článků. V továrně o rozloze 15 000 metrů čtverečních, do níž bylo investováno 170 milionů eur, pracuje na 80 zaměstnanců.

„Díky kompetenčnímu centru pro výrobu článků posilujeme inovační kapacitu Německa,“ vysvětlil Milan Nedeljković, člen představenstva BMW AG odpovědný za výrobu. „Tímto způsobem významně přispíváme ke kvantovému technologickému skoku v Neue Klasse.“

V Kompetenčním centru pro bateriové články (BCCC) v Mnichově byly vyrobeny a pomocí nejmodernějších metod charakterizace otestovány první bateriové články vyrobené ze 100% recyklovaného a/nebo sekundárního (bateriového) katodového materiálu. Dodavatelé článků již dodávají bateriové články obsahující druhotné suroviny (např. nikl). Dlouhodobým cílem BMW Group je opětovné využití všech surovin v recyklovatelných vysokonapěťových bateriích.

Jak vzniká bateriový článek?

Výroba článků začíná výrobou elektrod. Zde se základní materiál, který se skládá například z grafitu pro anodu a oxidů niklu pro katodu, spolu s pojivy a rozpouštědly dávkuje a míchá v přesně odměřeném poměru.

Vznikne tak tzv. suspenze – to znamená, že se nanesou tenké kovové fólie, které se po zaschnutí stlačí. V technickém žargonu se tomu říká „kalandrování“. Je vyžadována nejvyšší úroveň přesnosti: Fólie má tloušťku jen několik mikrometrů – jinými slovy je tenčí než vlákna pavučiny, zatímco povlak je v rozmezí mikrometrů.

Při montáži článku se potažené fólie, označované jako kalandrované elektrody, pomocí separátoru smotají do takzvaných „želé válečků“ a vloží se do pouzdra článku. Články se naplní elektrolytem, poté se poprvé nabijí a nakonec se zkontroluje jejich funkčnost a kvalita.

Šestá generace baterií

Bateriový článek je zodpovědný za základní vlastnosti elektromobilů: dojezd, jízdní výkon a dobu nabíjení. S novým kulatým článkem BMW speciálně navrženým pro elektrickou architekturu modelů Neue Klasse bude možné výrazně zvýšit dojezd vrcholného modelu až o 30 % (podle WLTP).

Nové kulaté bateriové články BMW mají standardní průměr 46 milimetrů a dvě různé výšky 95 a 120 milimetrů. V porovnání s prizmatickými články páté generace baterií BMW bude obsah niklu v kulatých článcích BMW šesté generace na straně katody vyšší, zatímco obsah kobaltu bude snížen. Na anodové straně bude zvýšen obsah křemíku. V důsledku toho se objemová hustota energie článku zlepší o více než 20 %.

Baterie, hnací ústrojí a technologie nabíjení v Neue Klasse budou mít napětí 800 V. Tím se mimo jiné optimalizuje způsob dodávání energie do stejnosměrných nabíjecích stanic s vysokým výkonem, které mohou dosáhnout mnohem vyššího nabíjecího výkonu s proudem až 500 ampérů – tím se zkrátí doba potřebná k nabití z deseti na 80 procent až o 30 %.