Velké ambice Chile v produkci zeleného vodíku

Chilská vláda si vytýčila ambiciózní cíl stát se jedním z největších globálních vývozců „zeleného“ vodíku do roku 2030. Dopomoci mají solární i větrné farmy.

Zdroj: ResearchGateCOM

Zdroj: ResearchGateCOM

Není vodík jako vodík

Zelený vodík je dnes stále docela raritou, nicméně jihoamerické Chile to chce už velmi brzy změnit. Plánem je, aby bylo už za pár let největším vývozcem zeleného vodíku na světě.

Vodík si mnozí nicméně spojují s ekologickou energií a např. ve vodíkových autech vidí větší smysl než v baterkových elektromobilech. To nicméně hodně záleží na tom, o jaký vodík jde.

V drtivé většině se dnes totiž vyrábí tzv. šedý vodík z fosilních paliv, který je docela ekologickou pohromou. Vodíkové auto má totiž v takovém případě na ujetý kilometr i násobně vyšší emise než auto se spalovacím motorem a ještě horší je to ve srovnání s elektromobilem.

Místo toho, aby se elektřina spotřebovala přímo v elektromobilu s 90%+ účinností v elektromotoru, s její pomocí se vyrobí vodík, aby se z něj ve vodíkovém autě pomocí palivového článku s 50-60% účinností zpět vyrobila elektřina (vodíkové auto je zpravidla také elektromobil). V praxi by tak energie vložená do vodíku na ujetí 1 km klasickému baterkovému elektromobilu stačila na ujetí 2 až 2,5 km.

O něco lepší je to u tzv. modrého vodíku, kdy se emise při jeho výrobě zpracovávají a ukládají. Emisní stopa je tak o něco nižší.

Rozumně ale vypadá až zelený vodík. Ten se vyrábí mnohem ekologičtěji např. elektrolýzou, jenže ani ta není zatím zdaleka dokonalá. Situace se ale zlepšuje, nachází se stále ekologičtější a efektivnější metody výroby zeleného vodíku. A v této oblasti má Chile velké ambice.

Nejefektivnější producent „zeleného“ vodíku

Chilský prezident Sebastian Pinera při své zahajovací řeči v rámci virtuálního Green Hydrogen Summit uvedl, že rekordní úroveň slunečního záření znamená, že se Chile může stát nejefektivnějším producentem „zeleného“ vodíku, a může tak vykompenzovat vzdálenost země od hlavních trhů.

Ministr energetiky Juan Carlos Jobet uvedl, že aby došlo k naplnění ambiciózního cíle Chile, hodlá chilská vláda investovat do vybudování elektrolyzérů o celkovém instalovaném výkonu 5 GW do roku 2025 a následně 25 GW do roku 2030. Hodnota exportovaného vodíků či derivátů by tak v roce 2030 mohla činit 2,5 miliardy dolarů ročně.

Chile je jednou ze zemí, která se chce stát světovou jedničkou v jeho produkci a exportu. Tato jihoamerická země by tak mohla ročně získatt příjmy ve výši 2,5 mld. USD.

Pobídky pro zahraniční investory

Chilská vláda ve svém plánu na „vodíkovou expanzi“ počítá s přilákáním zahraničních investorů. Za tímto účelem plánuje vytvoření tří mezinárodních konsorcií, kdy každé z těchto konsorcií by mělo vybudovat alespoň 1 GW kapacity elektrolyzérů.

Cílem této iniciativy je, aby v roce 2025 byly v provozu minimálně dva komplexy produkující 200 tisíc tun „zeleného“ vodíku ročně. Chilská vláda proto nabízí dotace 50 mil. USD čilským i zahraničním společnostem pro pomoc v projektech pro výrobu zeleného vodíku. Např. italská firma ENEL by v Patagonii měla začít výrobu pomocí větrných farem okolo roku 2023.