Tesla zahájila výrobu elektromobilů ve 3. Gigatovárně v Číně a brzy rozhodne o otevření 4. Gigatovárny v Evropě
Americká automobilka Tesla minulý týden oznámila, že v čínské již 3. v pořadí Gigafactory, která vznikla v Šanghaji za rekordních 10 měsíců, se již ve zkušební fázi vyrábí první vozy (Model 3). Na konci roku by zde produkce měla již dosahovat minimálně tisíc vozů týdně.
Výhodná investice
Americký výrobce elektrických vozidel Tesla zaregistroval v Číně novou stavební společnost, která se bude zabývat architektonickým designem a konstrukčními a stavebními materiály. Tesla tak chce podpořit své plány na největším automobilovém trhu na světě. V Šanghaji od ledna letošního roku firma staví továrnu na výrobu automobilům, kterou na konci října otevřela.
Na výstavu nové gigatovárny Tesla získala od čínské vlády až 80 % daňové úlevy. V porovnání s USA investiční náklady na výstavbu dané továrny byly navíc o zhruba 65 % nižší. Tedy náklad na výrobní kapacitu, resp. automobil, kterých se zde má ročně produkovat na 150 tisíc. Tesla očekává, že Čína bude pro Model 3 vůbec největším trhem.
Podle sdělení firmy v domovském Fremontu pokročila rychleji příprava výroby Modelu Y. Zatímco tak Tesla při březnovém představení vozu (více zde) predikovala zahájení dodávek zákazníkům na podzim 2020, stát se tak má již v létě. Investiční náklady (také na jednotku kapacity) na rozjetí výroby Tesla přitom očekává zhruba jen poloviční oproti Modelu 3.
Vzhledem k tomu, že v Číně firma musí čelit početné konkurenci místních výrobců elektroaut, a navíc její zisky zasáhly navyšující se tarify uvalené na americký dovoz, byla továrna od počátku riskem. Hlavním důvodem pro co nejrychlejší spuštění výroby ve třetí gigatovárně je snaha navýšit prodeje na největším světovém trhu a vyhnout se celním tarifům. Tesla má ambici do konce roku vyrábět alespoň 1 000 kusů Modelu 3 týdně. Oproti stávající výrobní lince Modelu 3 je v plánu čínskou továrnu zjednodušit a zefektivnit.
Evropská Gigafactory
Tesla je již ve finální fázi výběru lokace pro svou evropskou Gigafactory. Na starém kontinentu se v ní mají dle současných plánů začít v roce 2021 produkovat vozy Model 3 a Model Y. Dříve se hovořilo také o České republice, ale také Portugalsku, Polsku či Maďarsku. Na trhu se však poslední dobou spekuluje především o Německu. Od Tesly se rozhodnutí dočkáme do konce letošního roku.
Jinak v domovských USA postupně pokračují přípravy výroby Roadsteru, Pickup trucku a Tesla Semi. Posledně zmiňovaný tahač se má v omezeném množství dostat k zákazníkům v příštím roce.
Rostoucí zájem o baterie
Další pozitivní zprávou pro Teslu je výrazný růst prodeje bateriových úložišť. Přestože až v tomto čtvrtletí začne společnost dodávat v červenci představený Megapack,i tak dokázala dodat úložiště o kapacitě 477 MWh. Meziročně tedy téměř dvojnásobek, mezikvartálně se jednalo o 15 % nárůst.
Elon Musk při posledním konferenčním hovoru pro investory k aktuálně zveřejněným výsledkům zmínil, že po úspěšném rozjetí produkce Modelu 3, a již dostatku baterií, Tesla obnovila více zdrojů pro energetický byznys. Musk v té souvislosti k energetickému byznysu firmy uvedl: „Bude to opravdu šílený růst“. Dokonce hovořil, že daný byznys firmy by v budoucnosti mohl být stejně velký či dokonce ještě větší než automobilový segment…