Studie: Použité akumulátory z elektromobilů se stanou vhodným úložištěm pro solární farmy

Podle aktuální studie, kterou tento týden publikovali vědci z amerického vědeckého institutu Massachutetts Institute of Technology (MIT) se již brzy stanou vysloužilé baterie z elektromobilů vhodným úložištěm pro obnovitelnou energii pro potřeby distribuční sítě. Padá tak hrozba, že elektromobilita v budoucnosti přinese obrovské množství vysloužilých akumulátorů, které se stanou obrovskou hrozbou pro životní prostředí.

Zdroj: Škoda

Zdroj: Škoda

Optimální součást velkých fotovoltaických farem

Dle studie MIT počet elektromobilů na silnicích se poslední roky postupně zvyšuje a za pár let se začnou také hromadit vysloužilé akumulátory, jejichž kapacita klesla pod únosnou mez. Většinou se za tuto hranici považuje 70-80 %, spíše však ta vyšší hranice.

 

V této souvislosti vědci z institutu MIT vidí obrovský potenciál ve využití vysloužilých akumulátorů z elektromobilů, které tak získají šanci na „druhý život“ jako velkokapacitní úložiště energie. Vědci propočítali ekonomiku provozu solární farmy s instalovaným výkonem 2,5 MW bez úložiště i s ním, a to jak ve formě nových lithiových akumulátorů, tak i postavených z těch vysloužilých.

 

Výsledky studie dokazují, že nemá smysl budovat solární farmy s využitím nově vyprodukovaných akumulátorů, které se budou nabíjet a vybíjet v rozsahu 20 % až 85 % maximální kapacity. Jejich cena je tak vysoká, že se jen těžko dá hovořit o nějaké smysluplnější návratnosti. Konkrétně se zabývali akumulátory s využitím technologie LiNiMnCo. 

 

Nutnost dalšího výzkumu

Vysloužilé akumulátory z elektromobilů obvykle ukončí svůj život po dosažení již zmíněné 70-80 % kapacity. Takové akumulátory už sice nejsou příliš vhodné pro provoz v elektromobilech, stále ale mají dost kapacity pro použití např. v solárních farmách. Tam se dá hovořit o návratnosti v případě, že jejich cena klesne pod 60 % ceny nového akumulátoru (což vyváží i jejich kratší celkovou životnost).

 

Přesto to není tak jednoduché a i sami vědci přiznávají, že tu je několik technických problémů, mezi něž patří např. vyhodnocování kvality jednotlivých článků tak, aby ty slabší zbytečně nesrážely celý akumulátor a výkon těch silnějších, také je otázkou efektivita a náročnost skládání takových nových akumulátorů ze starých článků.

 

Podle vědců je nyní nutné provést další dlouhodobé studie s využitím vysloužilých baterií z elektromobilů, které jasně odhalí jejich potenciál pro skladování energie z OZE.

Šance na prodloužení života až o 16 let

 

Studie MIT uvádí, že by takový akumulátor mohl pracovat ještě dalších 10 let, než dosáhne zhruba 70% kapacity. Ian Mathews z MIT dále podotkl, že s citlivým nabíjením v rozmezí od 15 do 65 % by se životnost mohla ještě více prodloužit a dosáhnout až 16 let, přičemž by se maximální kapacita akumulátoru postupně snížila až na 60 % té původní. I v takovém případě by ale stále mohlo jít o využitelné řešení. Později by ale přeci jen už musela přijít recyklace všech článků.

 

Na využití vysloužilých akumulátorů z elektromobilů pro potřeby velkokapacitního skladování energie z OZE pracuje řada světových automobilek jako je Nissan, Renault nebo Daimler. Dokonce i Tesla zvažuje podobné využití svých vysloužilých akumulátorů v budoucnosti.