První ultrarychlá nabíjecí stanice pro elektromobily v Česku bude brzy otevřena u Berouna

Na dálnici D5 u Berouna u čerpací stanice OMV ve směru na Prahu se chystá jedna velká česká premiéra. Již v září letošního roku se zde uvede do provozu první nabíjecí stanice sítě Ionity, která na čtyřech stojanech nabídne výkon až 350 kW. Informují o tom Hospodářské noviny (HN).

OMV


Maximální výkon 350 kW

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku silně zaostává za Německem a dalšími zeměmi Evropy. Změnu by mohla přinést iniciativy společnosti IONITY. Její nabíjecí stanice elektromobilů poskytnou mnohem vyšší výkon než Superchargery od Tesly.

Mnichovská společnost IONITY, společný projekt BMW, Daimler, Ford a VW Group se značkami Audi a Porsche, brzy do České republiky přinese nejpokrokovější technologii dobíjení elektromobilů. Díky spolupráci s OMV, která se osvědčila v Rakousku a dalších zemích, nyní Iionity rozšiřuje i do Česka.

Nejvýkonnější rychlonabíjecí stanice pro elektromobily v ČR bude u čerpací stanice OMV Beroun-jih na dálnici D5 ve směru na Prahu. Půjde o nabíječku patřící do sítě rychlodobíjecích stanic IONITY s výkonem až 350 kW. Do konce roku 2020 chce v Evropě vybudovat až 400 dobíjecích lokalit IONITY.

Příchod dalších rychlonabíječek do Česka

Stanice je již dokončena, avšak zbývá podstatná část a sice připojení napájecího kabelu k lokalitě, který povede pod dálnicí. Kvůli administrativním komplikacím k připojení dojde až v druhé polovině září, kdy bude také stanice spuštěna.

Každá ze čtyř instalovaných jednotek bude u Berouna schopna dobíjet prostřednictvím standardního konektoru CCS2 elektromobily s využitím výkonu až 350 kW. 

Využití rychlonabíjecí stanice IONITY bude v současnosti v České republice bez ohledu na dobu nabíjení či kapacitu baterie vozu zpoplatněno jednorázovou částkou 205 Kč. Fakturaci provádí systém automaticky a doklad je uživateli zaslán e-mailem. Pro platbu je možné využít karty RFID vydané jakýmkoli poskytovatelem služeb IONITY. Během bezkontaktní platby odečte systém příslušnou částku z kreditu. Kromě toho lze pomocí aplikace nebo webu IONITY zaplatit také tradiční platební kartou stejným způsobem jako při online nákupech.

OMV plánuje příští rok otevřít další dvě rychlodobíjecí stanice sítě Ionity. Shell podle svého tiskového mluvčího Petra Šindlera čeká na potvrzení lokalit. „Ukazuje se, že přitáhnout ke stanici kabely s dostatečným, dohromady téměř megawattovým příkonem je větší problém, než se čekalo,“ uvedl Šindler pro HN.

Běžné dobíjecí stanice instalované na našem území poskytují výkon zpravidla do 22 kW a současná česká nejrozšířenější síť rychlodobíjecích stanic nabízí výkon 50 kW.V letošním roce se Česko dočká i dalších ultrarychlých nabíjecích stanic. Dvě plánuje v průběhu listopadu spustit u Prahy pražská energetika, e.on pak jednu vybuduje ve svém nabíjecím hubu ve Vystrkově na dálnici D1.