Projekt první solární silnice ve Francii skončil fiaskem

Nejdelší úsek silnice osázené fotovoltaickými panely na světě, který se nachází ve Francii, má po pár letech provozu problémy. Ani se nepřiblížil předpokládané době životnosti i produkci elektrické energie. Informoval o tom francouzský deník Le Monde.

Colas

Neúspěšný pokus v Normandii

O špatných výsledcích solární silnice v Normandii se v odborných kruzích mluvilo již delší dobu. Poslední ranou pro projekt byl srpnový článek deníku Le Monde, který celý projekt označil za naprosté fiasko.
Kilometrový úsek vozovky se solárními panely o šířce 2,80 metru měl podle plánů vyrábět 790 kWh elektřiny denně, což by stačilo na svícení pro zhruba tři tisíce obyvatel z přilehlého okolí.

Solární silnici za pět milionů eur (130 milionů korun) v roce 2016 slavnostně otevírala tehdejší francouzská ministryně životního prostředí Ségolène Royalová. Jejím snem bylo přidávat další takové solární silnice v rámci boje za snižování emisí v energetice.


V prvním roce provozu byla ale výroba oproti plánu poloviční, další rok to bylo ještě horší. Silnice je v úseku s malým provozem, většinu dne je prázdná. Vozidla tedy slunci tolik nestíní, tady problém nebyl. Projektanti ale podle francouzského listu zřejmě nepočítali s nečistotami, jako jsou hnijící spadané listy, které auta rozjezdila po povrchu.

Panely se začaly rozpadat

Solární panely byly zasazeny do silikonové pryskyřice. Pružný materiál ale v provozu neobstál. Lidé si stěžovali na hluk projíždějících aut, takže musela být v úseku rychlost omezena na 70 kilometrů v hodině. 
Navíc, po prvním roce došlo k výměně pěti procent poškozených panelů. V květnu 2018 pak byl podle Le Monde celý úsek zkrácen o 300 metrů, na kterých byl povrch poškozen natolik, že by byla nutná kompletní výměna. 

Ruku v ruce s nízkou výrobou jdou samozřejmě i špatné finanční výsledky celé instalace. Colas podle svého prohlášení počítala s ročním ziskem z prodejů elektřiny v hodnotě 10 500 eur. V roce 2017 byl výnos cca 4 500 eur, za loňský rok cca 3 100 eur. Za první pololetí prvního roku byl výsledek podobný: 1 450 eur. 

Solární stezka pro cyklisty se osvědčuje

Světlou výjimkou v oblasti využití solárních panelů na silnici představuje projekt solární stezky v Nizozemsku. Zde se solární panely od roku 2017 testují na 70 metrů dlouhém úseku cyklostezky nedaleko města Krommenie.  

Výroba solární elektřiny překonala původní odhady. Letos přidali dalších 50 metrů na vozovku u letiště Amsterdam-Schiphol a dalších sto metrů u města Rotterdam do pruhu pro autobusy
Nedá se tedy říct, že by solární vozovky nefungovaly. Jen se zatím hodí spíš pro cyklostezky, než rušný provoz silnic.