Panasonic zahájí v roce 2022 výrobu revolučních baterií pro Teslu
Mezník nejen pro Teslu
Spuštění výroby nových článků 4680 představuje důležitý mezník pro obě společnosti. Panasonic získá na trhu důležitou konkurenční výhodu, Tesla zase disponovat výkonnějšími a také levnějšími bateriemi.
Tesla na podzim 2020 představila v rámci akce Battery Day nový bateriový článek s označením 4680, který by mohl u elektromobilů způsobit naprostou revoluci. Nový bateriový článek řady 4860 představuje nový formát baterií o rozměrech 46×80 mm.
Podle zakladatele společnosti Tesla Elona Muska nová bateriová technologie uchová 5x více energie, nabídne 6x vyšší výkon a o 14 % nižší cenu. Nové články budou „bezkontaktní“, což znamená, že mezi katodou a anodou nebudou uprostřed kontakty pro přenos elektrického náboje. To výrazně zlepšuje odvod tepla a zásadním způsobem zjednodušuje a zlevňuje výrobu.
Nová baterie tak bude výrazně levnější oprosti stávajícím technologiím. Navíc, disponuje vyšší energetickou hustotu, která hraje ve vývoji elektroaut naprosto zásadní roli. Se stejnou velikostí baterie totiž budete moct urazit delší vzdálenost.
Spuštění výrobu na jaře 2022
Tesla s články 4680 počítá pro výrobu strukturálních nosných baterií pro Model Y, vyráběný v dokončované Gigafactory Texas, dále pro Cybertruck a Semi. Zájem projevili i další výrobci, mj. Lucid. Ten aktuálně, stejně jako Tesla, používá menší články formátu 2170. Po velkém formátu pokukují i další velcí výrobci baterií, mj. Samsung SDI či LG.
Tesla si nové bateriové články bude z velké části vyrábět sama v blízkosti svých továren Gigafactory. Jelikož ale není v silách Tesly pokrýt veškerou poptávku po bateriích, tak musí využít i výrobní kapacity svých partnerů.
Tesla se proto spojila se společnosti Panasonic, který pro Teslu vyrábí články přímo v její nově budované továrně v Nevadě. První testovací sérii začne pro Teslu vyrábět Panasonic již v březnu 2022, což potvrdil šéf výroby ve společnosti Panasonic Jasuaki Takamoto.