Německo: První bateriový vlak zahájí zkušební provoz

Německá železniční společnost Deutsche Bahn  společně s francouzským výrobcem Alstom zahájí zkušební provoz prvního osobního vlaku poháněného bateriemi. Deutsche Bahn nasadí bateriovou elektrickou jednotku Coradia do provozu v Bádensku-Württembersku a od února v Bavorsku. Umožní jízdu i mimo troleje bez potřeby spalovacího motoru.

 

Zdroj: Alstom

Zahájení zkušebního provozu

Zkušební provoz takzvané bateriové elektrické vícenásobné jednotky (BEMU – Battery Electric Multiple Unit) od společnosti Alstom bude zahájen koncem ledna na regionálních tratích v jihoněmeckých spolkových zemích Bavorsko a Bádensko-Württembersko. Müslüm Yakisan ze společnosti Alstom uvedl, že zkušební provoz technologie vyvíjené od roku 2016 poskytne společnosti „důležitá data“ pro zdokonalení jejich vlaků poháněných bateriemi, které by mohly pokrýt trasy v německé železniční síti, jež dosud nebyly plně elektrifikovány.

Dvouzdrojové vlaky jsou tématem posledních let zejména v Německu a Rakousku. Stadler například na konci roku oznámil, že na jedno nabití jednotka zvládla jet 224 kilometrů. Dopravci a dopravní svazy mají v Německu a Rakousku objednáno již několik desítek takových vlaků.

Na vývoji jednotky spolupracuje Alstom s Technickou univerzitou v Berlíně s podporou státních dotací. V Německu jsou zejména regionální tratě stále neelektrifikované, současně se v zemi čím dál častěji mluví o konci spalovacích motorů. Dvouzdrojové jednotky mohou problém s emisemi vyřešit.

Zacíleno na klimatickou neutralitu

Německá drážní společnost Deutsche Bahn plánuje stát se do roku 2040 klimaticky neutrální. První vlak na baterie by byl významným krokem k tomuto cíli, uvedl šéf regionálních služeb železniční společnosti Jörg Sandvoß.

Během všedního dne budou jezdit vlaky na trase Stuttgart – Horb, o víkendu pak na trati Pleinfeld – Gunzenhausen. Podle Alstomu bylo snahou vybrat tratě s různým profilem a délkou jízdy bez troleje. Vlaky vybavené baterií nebo později také motory na vodíkový pohon postupně nahradí současný vozový park vlaků s dieselovými motory, což je často mnohem ekonomičtější než budování nadzemního vedení na všech trasách.

Železniční nákladní a osobní vlaky jsou považovány za klíčovou součást dekarbonizace dopravního sektoru země. Zatímco vodíkové vlaky Alstom jsou optimalizovány pro dlouhé vzdálenosti, bateriové vlaky Alstom jsou vhodné pro krátké tratě nebo trasy s neelektrifikovanými úseky, které byly dříve provozovány s dieselovými vozidly. Přímá spojení mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky sítě lze nyní provozovat bez emisí a bez nutnosti další elektrifikace, což zkracuje dobu jízdy mezi městskými a venkovskými oblastmi.