Nabito do 15 minut: Toyota a Panasonic vytvoří společný podnik pro výrobu nové generace lithiových baterií
Zacíleno na elektromobily
Nová společnost pod názvem Prime Planet Energy & Solutions, jako společný podnik japonské automobilky Toyota a výrobce baterií Panasonic, hodlá spustit výrobu nové generace prismatických lithium-iontové (Li-Ion) bateriových článků pro elektromobily v roce 2020.
Za tímto účelem firmy využijí současnou továrnu Panasoniku ve městě Tokušima na západě Japonska. Ročně by zde jejich společný podnik měl vyrobit baterie až pro půl milionu vozů.
Největší japonská automobilka Toyota začala vozy na hybridní pohon nabízet už před 25 lety. Nyní plánuje, že v roce 2025 prodá až 5,5 milionu vozů čistě na elektrický pohon.
„Očekáváme, že světový trh s elektromobily bude pokračovat v rychlém růstu,“ vysvětlili zástupci obou společností. Díky nové generaci Li-Ion baterii s pevným elektrolytem (SSB) by mělo k plnému dobití stačit pouhých 15 minut.
Automobil s novou SSB se měl poprvé představit už na letošní olympiádě v Tokiu, ale kvůli pandemii koronaviru se produktová premiéra přesunula na příští rok.
Nadějná technologie
Vynálezci si od výroby lithiových bateriových článků s pevným elektrolytem slibuje revoluci v elektromobilitě. Tato technologie baterií s pevným elektrolytem, ne-bo li Solid-State Batteries (SSB), umožní velmi levnou výrobu výkonnějších bateriových článků. Hlavní předností SSB je zejména bezpečnost. Tyto baterie totiž neobsahují tekuté hořlavé elektrolyty, které jsou škodlivé vůči životnímu prostředí.
Panasonic je jedním z největších výrobců bateriových článků pro elektromobily na světě. Dodává je také kalifornské automobilce Tesla. Její zakladatel Elon Musk však na nedávném setkání s investory odhalil záměry, podle nichž by si baterie už brzy vyráběl sám. Letos v září Tesla představila novou bateriovou technologii, na kterou si v květnu podala patent.
Tesla plánuje zahájen vlastní výroby nové generace pokročilých lithiových bateriových článků pod názvem 4860 v nové gigatovárně v Berlíně. Podle Muska nová bateriová technologie uchová 5x více energie, nabídne 6x vyšší výkon a o 14 % nižší cenu. Nové články budou „bezkontaktní“, což znamená, že mezi katodou a anodou nebudou uprostřed kontakty pro přenos elektrického náboje.
Pomocí této technologie se Tesle podařilo výrazně zlepšit odvod tepla a zásadním způsobem zlevnit výrobu baterií. Nové baterie od Tesly by se také měly rychleji dobíjet, a umožnit elektromobilům delší dojezd.