Díky nové investici se Slovensko změní v bateriovou velmoc. Česku zbývají oči pro pláč
Nová gigatovárna s Číňany
Minulý týden jeden z největších světových výrobců baterií, čínská společnost Gotion High-Tech (dále jen „Gotion“) oznámila, že získala 25% podíl ve slovenském start-upu InoBat, který už několik let vyvíjí nový typ baterií pro elektromobily a připravuje jejich výrobu na Slovensku. InoBat tak získal významného partnera pro další rozvoj ve výrobě baterií.
Kromě InoBatu spolupracuje Gotion také s koncernem Volkswagen, se kterým letos uzavřel exkluzivní smlouvu o dodávkách baterií do elektromobilů mimo Čínu. Celková roční kapacita výrobních kapacit Gotionu loni dosáhla sta gigawatthodin. Do roku 2025 to má být trojnásobek.
Ve svém prohlášení InoBat oznámil, že se jedná o první velkou investici velkého globálního výrobce baterií do evropského startupu. Záměrem akvizice společnosti Gotion je umístění vývoje, výroby a recyklace baterií pro zákazníky se zaměřením na střední a východní Evropu.
„Tato spolupráce mezi globálním bateriovým konglomerátem a špičkovým evropským start-upem znamená pro celý bateriový průmysl v Evropě nový milník a otevírá dveře pro inovace a industrializaci,“ řekl Marián Boček, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti InoBat.
Silný partner
InoBat byl založen v roce 2019. Na Slovensku ve Voderadech se zpožděním dokončuje výzkumné centrum za sto milionů eur a cílí hlavně na vysokovýkonné baterie do luxusních sportovních elektrovozů.
Zatím se strategie InoBatu soustřeďovala na výzkum a vývoj baterií s vysokým výkonem označovaným jako NMC, které jsou vhodnější spíš pro sportovní vozy.
Nový investor Gotion se zaměřuje na výzkum, vývoj, výrobu a prodej lithiových baterií, které končí v osobních i nákladních elektrických vozech. edle Volkswagenu také s čínským výrobcem elektromobilů Great Wall, indickým koncernem Tata Group, vietnamským výrobcem elektromobilů Vinfast nebo čínským výrobcem solárních panelů Jinko.
Gotion je čínská společnost, která patří mezi tři největší výrobce baterií do elektromobilů. Staví například i továrnu v USA za 2,4 miliardy dolarů.
Díky kapitálovém vstupu do InoBatu podle Bočka tím firma získává přístup k novým zákazníkům na Slovensku i v Evropě a zároveň bude moci využívat další výrobní kapacity v Číně a Evropě.
Generální ředitel Gotionu Zhen Li k tomu dodává: „Cílem partnerství je, aby Gotion spolu s InoBatem rozšířili dosah svých baterií po celém světě. Věřím, že Gotion naváže spolupráci nejen s InoBatem, ale i dalšími renomovanými podniky v Evropě a celém světě. Své společné úsilí soustředíme na vývoj a výrobu baterií, které se dostanou do nespočetného množství domácností v Evropě.“
Česko může závidět
Výroba baterií je podobně jako výroba motorů u aut na spalovací pohon klíčová pro další rozvoj automobilového průmyslu. Zejména to platí pro Česko, který je jedním z největším „autolandů“ v Evropě.
Na rozdíl od Polska, Maďarska či Slovensko však dosud Česko zatím žádnou výrobu baterií nezískalo. Koncern Volkswagen dal letos přednost investici v USA a Španělsku. Pokud chce Česko zůstat dlouhodobě na špičce v oblasti automobilového průmyslu, pak nutné musí přitáhnout investice do výroby baterií, což posledním dvěma vládám zatím nedaří.
Česko tak může slovenským sousedům „potají závidět“. Nadějí snad zůstává to, že Fialova vláda údajně jedná s dalšími dvěma investory, kteří mají zájem v budoucnosti investovat v Česku do bateriových gigatováren.