Bezkobaltové baterie se stávají realitou. Jaké výhody nabízejí?
Konec závislosti na Kongu
Přední světoví výrobci baterií se dlouhodobě snaží snížit obsah kobaltu v lithium-iontových baterií snížit. Důvodem je očekávaný nedostatek tohoto kovu v souvislosti s rostoucí poptávkou po elektromobilech.
Navíc, většina kobaltu (přes 60 procent) se nyní těží v africkém Kongu, v jedné z nejchudších a nejméně stabilních zemí na světě, kde často v místních dolech pracují děti.
Kromě Svoltu výrobu bez kobaltových baterií chystá i Elon Musk, zakladatel a šéf automobilky Tesla. Podle Muska baterie v elektromobilu Tesla Model 3 obsahují jen tři procenta kobaltu a příští generace baterií by měla být už zcela bez kobaltu.
Zahájení výroby
Jako první na světě začala letos bez kobaltové baterií nabízet čínská společnost Svolt, která patří k největším světovým výrobcům baterií. Tento nový typ baterie se má vyrábět v Sársku v Německu. Zde Svolt dokončuje novou továrnu v hodnotě 2 miliard euro s roční kapacitou 24 GWh.
Nové NMX baterie od Svolt mají být cenově dostupnější, ekologičtější a mají delší životnost. Podle sdělení výrobce mají nové baterie nejen oproti stávajícím lithiovým bateriím nejen vyšší výkon, ale také i nižší tendenci k požáru.
Jedním z odběratelů je koncern PSA a pravděpodobně také koncern Volkswagen. První z nových bez kobaltových baterií bude totiž rozměrově kompatibilní s modulární platformou MEB, kterou vyvinul právě německý Volkswagen. A kterou využívají i elektrické automobily koncernových značek, včetně mladoboleslavské automobilky Škoda Auto.
Základní bez kobaltová baterie od firmy Svolt využívá kombinace niklu (75 %) a manganu (25 %), má energetickou hustotu 245 Wh/kg a rozměry 33,4 x 220 x 102,5 mm. Větší baterie je typu L6 a má energetickou hustotu 240 Wh/kg a rozměry 21,5 x 574 x 118 mm.