V Ostravě vzniká výzkumné centrum na využití vodíku jako bezemisního zdroje energie
Zaměřeno na vodík
Jedním z hlavních úkolů centra bude zkoumání využití různých zdrojů vodíku jako bezemisního zdroje energie. CEETe vznikne mezi lety 2020 a 2023, jeho výstavba přijde na 270 milionů korun.
Moravskoslezský kraj na CEETe přispěje částkou 7 milionů, dalšími 40 milióny korun se na financování podílí soukromá společnost Smart Inovation Centum SIC. Největší část nákladů je pak hrazena z dotace MPO ve výši téměř 200 miliónů korun.
„Jestli mluvíme o tom, že ve vodíku je budoucnost, musíme za naší vizí systematicky jít. Zavedení využívání vodíku vyžaduje důkladnou přípravu. Musíme vědět, jak a z čeho vodík získat, správně zpracovávat, rozdistribuovat a následně jej spotřebovat, ať už v dopravě nebo v energetice. Do kraje tak pod vedením profesora Mišáka přichází zcela jedinečný PPP projekt, který je dalším, ale naprosto zásadním střípkem do mozaiky vznikajícího vodíkového údolí kraje,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.
Zavádění vodíkových pohonů v dopravě
Podle Unucky bude centrum přínosem také pro výuku studentů jako budoucích kapacit na vodíkové technologie. Současně v areálu VŠB-TUO vznikne zázemí pro testování metod a technologií v oblasti moderní energetiky plně v souladu s principy cirkulární ekonomiky.
„Vznik centra je v naprostém souladu se směřováním Evropské unie a navazuje na aktuální témata jako je podpora výzkumu a inovací či zajištění zaměstnanosti a kvalitního vzdělávání. Pro náš region je výhodné, že Evropská unie cílí významné prostředky do regionů postižených těžbou uhlí, které procházejí transformací. CEETe bude supermoderním centrem výzkumu, které Moravskoslezský kraj postaví na špici v oblasti nízkoemisní energetiky,“ řekl Unucka.
Výsledky práce CEETe bude Moravskoslezský kraj aplikovat hlavně při zavádění vodíkových pohonů v dopravě. „V regionu a vlastně v rámci celé republiky začnou první vodíkové autobusy jezdit na Havířovsku. V této oblasti lidé autobusy hodně využívají, také se zde jezdí delší trasy, což je pro zavedení vodíkové dopravy ideální,“ sdělil náměstek hejtmana kraje Jakub Unucka.
První vodíkové autobusy
Jak dále uvedl Unucka, přechod na vodíkovou dopravu je podmíněný několika faktory.
„Na začátku roku 2022 má být na Hranečníku v Ostravě zprovozněna plnička na vodík. Bez té by se jezdit nemohlo. Také bude nutné, aby dopravce, který vyhraje výběrové řízení, získal na asi 10 vodíkových autobusů dotaci. Pak už bude potřeba autobusy objednat, převzít od výrobce a zprovoznit,“ řekl Unucka.
„U celého tohoto procesu kraj stojí, chceme si vše, jak se říká, pohlídat, takže věřím, že na začátku roku 2023 na Havířovsku první vodíkové autobusy vyjedou. Byli bychom tak v této oblasti v rámci republiky průkopníky, což by potvrdilo, že jsme dynamický kraj s jasnými vizemi, které umíme dotahovat do konce,“ uzavřel náměstek hejtmana kraje Jakub Unucka.