50 000 kWh: Čínská nákladní loď bude zcela poháněna elektřinou

Obecně se má za to, že lodní doprava bude jedním z nejobtížněji elektrifikovatelných segmentů dopravy. Toto hodlají změnit Číňané, kteří do provozu spustili největší na světě plně elektrifikovanou nákladní loď s bateriovým pohonem.

Zdroj: COSCO

Světový rekordman

Na počátku dubna čínská státní společnost COSCO Shipping spustila na vodu zbrusu novou  plně elektrickou nákladní loď pod názvem GreenWater. Společnost tvrdí o lodi, že je největší na světě.  V současnosti jí společnost provozuje na pravidelné lince mezi Šanghají a Nanjingem.

Nákladní loď GreenWater  váží přes 10 tisíc tun. Greenwater  měří téměř 120 metrů, široká je bezmála 24 metrů a maximální rychlost je skoro 20 km/h. Disponuje bateriovým pohonem o kapacitě  přes 50 000 kWh. Pro srovnání, Škoda Enyaq iV 80RS má kapacitu baterie 82 kWh. 

Díky bateriovému pohonu loď GreenWater na každých 100 námořních milích ušetří 3 900 kg paliva.  Hlavní bateriový blok lodi je vybaven články typu LFP, které mají kapacitu přes 50 000 kWh.

Počet bateriových modulů lze konfigurovat v závislosti na délce plavby. Například dodatečné bateriové boxy nabízející 1 600 kWh elektřiny pro extra „dojezd“. Na plavidlo lze umístit další bateriové boxy pro delší plavby. Každý bateriový box uchovává 1 600 kWh elektrické energie a je podobně velký jako standardní 20stopý kontejner.

Důraz na bezpečnost a nulové emise

Podle prohlášení dopravní společnosti COSCO nová nákladní loď Greenwater může ušetřit 3 900 kg paliva na každých 100 námořních mílích cesty, čímž snižuje emise oxidu uhličitého o 12,4 tuny.

Bezpečnost na palubě lodi je nejvyšší prioritou pro společnost COSCO. Členové posádky procházejí specializovaným protipožárním výcvikem, aby dokázali zvládnout mimořádné situace související s provozem lithiových baterií, které slouží k pohonu plavidla. Nákladní loď je vybavena systémem detekce a signalizace požáru určeným pro prostor s bateriemi.

China Ocean Shipping Company (COSCO) je státní konglomerát se sídlem v Šanghaji, který se specializuje na námořní dopravu. Skupina COSCO je největším přepravcem kontejnerů v Číně, denně vypravuje stovky kontejnerových lodí. Zároveň poskytuje lodě čínským výrobcům automobilů, aby jim pomohla vyvážet jejich elektrická vozidla na nové trhy v zahraničí, včetně Evropy.