Solární elektromobil Sion se chystá do výroby
Unikátní elektromobil
Společnost Sono Motors několik let pracuje na vývoji sluncem poháněného elektromobilu pod názvem Sion. Jedná se o první elektromobil se zabudovanými solárními panely přímo na své karoserii, který bude vyráběn sériově. Sono na něm pracuje od roku 2012.
Konvenčně tvarované, nízkonákladové vozidlo za 25 500 eur (656 000 Kč) s řadou netradičních řešení si prý objednalo už 14 000 zákazníků, což reprezentuje čisté tržby zhruba 300 milionů eur (7,7 miliard Kč). Společnosti to přineslo také 38,8 milionů eur (1 miliardu Kč) na depozitech.
Tento elektromobil je vybaven 35kWh baterií a řadou solárních článků. Většina karosérie elektrického hatchbacku je totiž pokryta 330 solárními články, jenž jsou integrovány do karoserie na střeše, na kapotě a na bočních stranách vozu.
Podle Maximilliana Seiferta, šéfa programů vozidel firmy Sono Motors, umožní solární články snížení frekvence nabíjení ze zásuvky. Pro případ, že samodobíjení elektromobilu neumožní počasí, nebo pokud bude elektromobil potřebovat více energie na delší cestu, lze vůz dobít pomocí tradiční zásuvky (není nutné využívat nákladné dobíjecí stanice).
Zahájení výroby
Pro zajištění výroby v roce 2023 zatím startup nemá dostatečný finanční prostředky, proto se společnost rozhodla požádat o vstup na burzu. Jejím cílem je usilovat o tržní kapitalizaci ve výši jedné miliardy dolarů (22,1 miliard Kč).
Sono Motors, která sází na totální transparentnost, se navíc pochlubila novinkami ve vývoji. Vůz pokrytý solárními články během vývoje citelně narostl a dostal větší baterii s 54 kWh místo stávajících 35 kWh. To nejenže prodloužilo dojezd o 48 km na výsledných 301 km, ale také nově umožnilo DC dobíjení (CCS) až rychlostí 74 kW. K tomu se přidává možnost získat skrze solární články týdně 110 až 240 km dojezdu navíc.
Ačkoliv bývá aktuální podoba stále ještě intenzivně vyvíjeného vozidla, které by mělo přijít na trh v roce 2023, často kritizována, dobrý poměr ceny a výkonu by měl přesvědčit dostatek zákazníků, aby se výroba stala rentabilní. Cena pod úrovní srovnatelného benzinového vozidla ale není jediným trumfem.
Vůz také nabízí unikátní systém vytápění, kdy chladicí okruh omývá i elektromotor, výkonovou elektroniku i trakční baterii. Touto cestou lze chytře zužitkovat jinak odpadní teplo a zároveň baterii předehřívat, protože součástí okruhu je i pětikilowattové topné těleso. To také ohřívá posádku v případě, že tepla z elektropohonu není dost. Kromě toho posádce slouží i nezávislý klimatizační okruh.