Škoda se chystá na éru elektromobilů. Přijde zlom již v příštím roce?

Už tradičně automobilky využívají léto k modernizaci svých závodů, továren. Nejinak je tomu i u zázemí tuzemského výrobce Škoda Auto, která se nejen díky novým robotům chystá na nástup hybridů a elektromobilů ve své nabídce.

Škoda Auto


Modernizace a rozšíření výroby

Nejvíce změn proběhlo ve výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Modernizace a rozšíření kapacit se dotklo svařovny, lakovny a montáže vozů. Již nyní se začalo s instalací nových svařovacích robotů, které budou zajišťovat výrobu připravovaného elektromobilu, jehož premiéra je naplánovaná na rok 2020. Spekulace hovoří o blízké příbuznosti s konceptem Vision iV.

Rozsáhlé úpravy ve výrobě se týkají také přechodu na novou generaci motorů řady EA211 EVO. Tyto motory mají zásadní odlišnosti, jako jsou například vysokotlaké vstřikování, efektivnější systém přeplňování a chlazení nebo nové řídicí jednotky.

Svařovna Škody Auto v Mladé Boleslavi

Ve všech třech lokalitách, ve kterých má Škoda výrobní závody, pokračuje budování nezbytné infrastruktury pro elektromobilitu. V současné době je připraveno více než 450 nabíjecích bodů, celkem prý automobilka do roku 2025 počítá s vybudováním přibližně 7000 nabíjecích bodů. 

Klíčovou událostí bylo pro závod v Kvasinách zahájení výroby modernizovaného modelu Superb, včetně chystaného hybridního provedení iV, které také bude potřebovat baterie.
Ve Vrchlabí pak proběhly, podobně jako v ostatních závodech, plánované servisní prohlídky většiny výrobních zařízení včetně montážních linek a kalibrace měřicích prvků.

Přichází zlom v elektromobilitě?

V současnosti jezdí v České republice necelé 3 000 elektromobilů, přičemž do roku 2030 jich má být až 250 000. Tedy podle prognóz, pokud by se vše najednou zlomilo a začalo měnit k lepšímu. 

V posledních letech sice prodeje elektromobilů na našem trhu rostly, taktéž počet nabíjecích stanic, nicméně pořádný zlom má nastat v roce 2020, kdy možná začneme dohánět svět. Důvodem jsou přísnější normy EU v oblasti vypouštění emisí u aut, kdy v případě neplnění limitů hrozí firmám placení vysokých pokut, a tak se jako lepší cesta jeví peníze spíše investovat do nové technologie, než je pouze vyplácet do kasičky EU.

Díky spolupráci společností ČEZ a Škoda Auto se u nás začne intezívně budovat síť dobíjecích stanic pro elektromobily. ČEZ má aktuálně asi polovinu z celkových více než 400 dobíječek v Česku, přičemž přibývají po desítkách měsíčně a na začátku příštího roku by jich mohlo být již kolem tisícovky. Do konce letošního roku jich má mít ČEZ přes 200 (rychlých + pomalých), a v příštích letech chce postavit asi 500 dobíječek. Instalaci realizuje především díky dotacím. Pokud jde o automobilku Škoda Auto, tak chce u nás v roce 2020 prodat 2 500 elektromobilů a stovky plug-in hybridů.

„Podle studií by zhruba na 10 elektrických vozů měla být jedna dobíječka. V roce 2025 bychom jich tedy měli mít alespoň 20 tisíc,“ řekl v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto. 

„Na veřejné dobíjení elektromobilů připadne asi pětina všech dobíjecích míst. Zbytek bude tvořit dobíjení v rodinných domech a neveřejné dobíječky pro firemní flotily,“ pak uvedl Pavel Cyrani, člen představenstva ČEZ, odpověný za obchod a strategii. 

Nicméně co je také důležité uvést, trh s elektromobily v Česku potáhnou spíše firmy než soukromé osoby, spolu s dopravními podniky a věřejnou správou hlavními zákazníky, neboť obnovují vozový park častěji.

Pokud se jedná o dotace pro elektromobilitu, pak mají být i nadále směřovány za firmami, než za soukromými osobami – například Ministerstvo dopravy do roku 2023 podpoří částkou 800 milionů korun stavbu několika set dobíječek po celé ČR, ovšem dotace pro soukromé osoby, ať už jde o dobíječky či nákup elektromobilů stále nechystá. 

„Stát by neměl dávat přímé dotace na nákup elektrických aut pro koncové spotřebitele. Jeho role je v zabezpečení infrastruktury a stability elektrické sítě. Veřejný podpora pro nákup elektromobilů je možná maximálně u firem, municipalit nebo státních úřadů,“ prohlásil nedávno v rozhovoru pro Hospodářské noviny ministr průmyslu a obchodu, Karel Havlíček.