Rok 2022: Ceny lithiových baterií stouply poprvé po 10 letech

Éra dlouhodobě klesajících cen baterií byla v roce 2022 přerušena jejich zdražením. Oznámila to renomovaná agentura Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Oproti roku 2021 ceny lithium-iontových (Li-Ion) bateriových packů pro elektrické vozy meziročně zdražily o sedm procent. Stalo se tak poprvé od roku 2010, kdy agentura BNEF svoji analýzu cen Li-Ion baterií začala zveřejňovat.

Zdroj: Wikipedia

Přerušení dlouhodobého trendu

Od roku 2010 baterie pro elektromobily zlevňovaly ročním tempem okol deseti procent.  V roce 2022 došlo v cenách k obratu, který byl způsoben rostoucími cenami surovin a k tomu přetrvávajícími logistickými problémy způsobené pandemií koronaviru.

Výše uvedené faktory způsobily zvýšení ceny baterií, která v průměru povyskočila z loňských 141 na 151 dolarů za kilowatthodinu. Uvedená vážená průměrná cena představuje průměrnou hodnotu napříč různými aplikacemi a sektory, ve kterých se lithium-iontové baterie využívají, včetně elektromobility a stacionárních úložišť elektřiny.

V případě baterií pro elektromobily dosáhla v roce 2022 podle agentury BNEF cena packů 138 USD/kWh, z čehož 115 USD/kWh připadalo na bateriové články a zbylých 23 USD/kWh na zbylé části bateriových packů. To ukazuje, že bateriové články tvoří 83 % z celkové ceny bateriových packů.

Na regionální úrovni byly nejlevnější ceny bateriových packů v Číně ve výši 138 USD/kWh. Ceny bateriových packů na trzích v Evropě  a USA byly v průměru o 24-33% vyšší než v Číně. To odráží vyšší materiálové a výrobní náklady na baterie mimo Čínu.

Graf: Ceny bateriového článku a packů v letech 2013-2022 /Zdroj: Agentura BNEF, v dolarech za kilowatthodinu/

Další zlevnění až v roce 2024?

„Ceny surovin a komponent jsou hlavním důvodem zdražení baterií v roce 2022,“ říká Evelina Stoikou, hlavní autorka zprávy a analytička agentury BNEF.

Podle analytiků společnosti BNEF se vyšší cenová hladina (tj. 151 USD/kWh)  nejspíš výrazně nezmění ani v roce 2023. Ceny Li-Ion baterií by dokonce v minulém roce rostly vyšším tempem, což brzdilo vyšší využívání alternativních technologií- zejména LFP článků a snížení využívání drahých surovina jako je kobalt v NMC chemiích.

Navzdory zdražení v roce 2022 dosáhla poptávka po bateriích nových rekordů. V roce 2022 činila poptávka 603 GWh, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2021. „Zvyšování nabídky při takovém tempu růstu je pro odvětví skutečnou výzvou, ale investice do odvětví také rychle rostou a technologické inovace nepolevují,“ dodává Stoikou.

Ve svém dlouhodobém výhledu však zůstávají analytici BNEF optimističtí v tom, že Li-Ion baterie, které od roku 2010 zlevnily o 89 procent, svůj potenciál ke snížení výrobních nákladů ještě zdaleka nevyčerpaly. Pokles cen baterií by mohl nastat znovu v roce 2024, kdy je očekáván pokles cen lithia díky spuštění nových těžebních a zpracovatelských kapacit. Pokles ceny bateriových jednotek pod „magickou“ hranici 100 USD/kWh očekává agentura BNEF v roce 2026.

Trend ale zcela jistě bude pomalejší, než na který byla veřejnost dosud zvyklá. Ještě před dvěma lety agentura BNEF predikovala, že baterie protnou magickou hranici stovky dolarů za kilowatthodinu v roce 2024, nyní ale očekávají, že to bude o dva roky později. Tato hranice má přitom elektromobilům zajistit, že svými výrobními náklady budou schopné konkurovat vozům se spalovacím motorem, a to v masovém měřítku.

Zdražení Li-Ion bateriových technologií bude mít negativní dopady i na branži stacionárních akumulátorů pro energie z obnovitelných zdrojů.