Praha bude napájet elektromobily ze sítě 3000 kandelábrů
Na každé by se mohly nabíjet dvě auta. Radnice to plánuje během obnovy kabeláže, čímž by se podle radního Jana Chabra (TOP 09) ušetří. Město chce vyměnit 300 kilometrů kabelů. Na dodavatele elektronabíječek poté pravděpodobně vypíše veřejnou soutěž. Projekt Chabr minulý čtvrtek představil zastupitelstvu hlavního města, které ho vzalo na vědomí.
Praha si už nechala zpracovat projekt, podle kterého je v hlavním městě zhruba 30.000 lamp vhodných pro jejich umístění. Nejprve je však nutné upravit podzemní infrastrukturu. S rozšířením sítě se podle Chabra počítá nejdříve v historickém a širším centru Prahy.
Na přípravě lamp na připojení nabíječek bude hlavní město spolupracovat s firmou PRE, kterou spoluvlastní. Praha zaplatí obnovu nadzemních stožárů lamp a kabely. Výkopové práce bude hradit PRE v rámci plánované obnovy distribuční sítě. Projekt má v kompetenci rada hlavního města, která bude schvalovat i jeho další vývoj. Chabr by jí měl v lednu nebo únoru předložit prováděcí dokumentaci včetně návrhů rámcových smluv.
Dobíjecí stanice, které jsou v současné době v Praze budovány soukromými společnostmi, vznikají často tam, kde je mohou firmy snadno a rychle zrealizovat. Nevýhodou tohoto přístupu je, že se občas kvůli tomu nacházejí na nepříliš strategických místech. Proto je důležité, aby se Praha aktivně zapojila a využít například moderní elektrickou přenosovou síť, veřejná parkoviště či veřejné osvětlení.
„Snažíme se, aby stanice nevznikaly živelně, proto Praha potřebuje jasný plán, kde jsou stanice potřeba. Definovat místa, kde jejich umístění dává smysl, je potřeba jak z hlediska kapacity, tak přenosové soustavy,“ dodává radní pro oblast správy majetku a majetkových podílů Jan Chabr.