Po „retrofitu baterie“ ujela Tesla více než 1200 km v reálném provozu
Nadějný prototyp
Startup ONE se zaměřuje na vývoj pokročilé baterie s dlouhým dojezdem, která využívá bezpečnější a udržitelnější materiály a zároveň uchovává více energie v menším a levnějším obalu. Cílem firmy je získat baterii s dojezdem mezi nabitími alespoň 1200 km, protože tak je vůz připraven na všechno, co zákazník požaduje v USA.
ONE na konci minulého roku představil nový prototyp baterie pod názvem Gemini One. Firmě se podařilo vměstnat do stejného objemu, jako má standardní 103,9kWh baterie elektromobilu Tesla Model S, kapacitu dvakrát větší, 207,3 kWh. Během 14 hodin pak v reálném provozu auto urazilo 1210 km.
Takový dojezd byl zaznamenán v reálném světě semaforů, provozu a také zimy – test probíhal 17. prosince loňského roku, přičemž na videu firma zveřejnila jeho výsledek. Měření probíhalo nejen počitadlem auta, ale také pomocí nezávislé měřicí techniky a probíhalo na silnicích amerického Michiganu. Výzkumníci ani nejeli pomalu – průměrná rychlost byla 88 km/h.
Později proběhlo ještě jedno měření, a to na dynamometru. V takovýchto laboratorních podmínkách je dojezd ještě lepší – 882 mil, tedy 1419 km na jedno nabití, při konstantní rychlosti 88 km/h.
V čem spočívá tento úspěch?
Projekt společnosti ONE se při úpravách nevěnoval ničemu, co by změnilo účinnost Modelu S, ale použil baterii s mnohem vyšší kapacitou. S novou baterií získal vůz Tesla o téměř 90 % větší dojezd než s původní standardní baterií (648 km dle EPA).
„Chceme urychlit zavádění elektromobilů tím, že odstraníme obavy z dojezdu, které dnes spotřebitele brzdí,“ řekl zakladatel a generální ředitel ONE Mujeeb Ijaz.
Úspěch amerického startupu ONE spočívá patrně v lepší energetické hustotě použitých prizmatických článků. Zatím se nejedná o sériovou výrobu, jelikož baterie Gemini One slouží k testování konceptu.
Zahájení výroby již letos
Podle sdělení firmy má do sériové výroby vstoupit další verze baterie, označená Aries, a to ještě letos. Zatím není známo, jaká bude kapacita a jaký s ním bude mít model S či jakýkoliv jiný elektromobil dojezd, je ovšem otázkou.
Nová sériově vyráběná baterie má být založena na levnějších lithium-železo-fosfátových (LiFePO nebo LFP) článcích, které ovšem mají menší energetickou hustotu a také mají problémy v nízkých teplotách.
Zakladatelem firmy ONE Mujeeb Ijaz býval vedoucím pracovníkem v Applu a ve firmě A123 Systems, kde vedl týmy vyvíjející bateriové systémy pro elektromobily. Jeho záměrem je využívat tzv hybridní baterií, která bude kombinovat LFP články pro běžné použití s tím, že k nim přidá své proprietární manganové baterie.
V praxi bude vůz po většinu svého životního cyklu používat jen LFP články, a na ty manganové sahat jen v případě potřeby dojezdu na delší vzdálenost.
Zakladatel firm ONE k novým bateriím Aries řekl: „Chceme eliminovat nikl i kobalt, ale nechceme se vzdát energetické hustoty. Chceme upravit chemii baterií i architekturu článků s cílem zajistit alespoň 750 mil (cca 120 km) dojezdu po dobítí vozu.“