Česko má nejméně 2 zájemce o stavbu gigatovárny na baterie na Plzeňsku

Projekt výstavby nové gigafactory na baterie v lokalitě Líně u Plzně se jeví nadějně. Kromě zájmu automobilového koncernu Volkswagen se o novou strategickou investici zajímá další asijský producent bateriových článků „První baterie pro elektromobily by zde měly vznikat po roce 2027,“ uvedl v rozhovoru pro deník DNES Petr Očko, ředitel Agentury CzechInvest, který má na starosti přípravu tohoto investičního projektu na starosti.

 

Zdroj: Wikipedia

Výroba začne v roce 2028

Jak uvedl Očko, již nyní probíhá proces změny Zásad územního rozvoje Plzeňského kraje, takzvané ZURky. Po jednáních s obcemi a občany stát nyní připravuje zmenšení plochy pro průmyslovou výstavbu.

„Původně se s ní počítalo v rozsahu 700 hektarů, nyní ji chceme zmenšit na 280 hektarů. Vidíme to jako benefit pro obyvatele z okolí, protože jsme zaznamenali oprávněnou obavu z obřího 700 hektarového areálu, kde mohly být až desetitisíce zaměstnanců. Nic takového se nechystá,“ řekl Očko.

Nový investor očekává, že výrobu baterií spustí v letech 2027- 2028. Výroba bude nabíhat postupně v rámci několika fází až do roku 2033, kdy bude probíhat dokončení areálu a postupný nábor zaměstnanců.

„Očekáváme, že na začátku roku 2026 by plocha měla být připravena pro stavbu nové průmyslové zóny a v dalších letech by se měla připravit související infrastruktura. To je rovněž důležité datum pro některé související dopravní stavby,“ dodal Očko.

Nejméně dva investoři

Vláda Petra Fialy je připravena podniknout všechny potřebné kroky pro to, aby strategický projekt výstavby gigafactory byl realizován v České republice v lokalitě Plzeň-Líně. Automobilový průmysl je jedním z klíčových oborů českého průmyslu a přechod na elektromobilitu je velkou výzvou, kterou musí zvládnout.

Výstavba gigafactory na automobilové baterie má potenciál stát se jednou z největších investičních akcí v historii samostatné České republiky, která bude mít zásadní dopad na udržení konkurenceschopnosti. Mimo jiné zajistí vznik zhruba 4 000 vysoce kvalifikovaných pracovních míst.

V současnosti stále probíhají jednání se společností Volkswagen. V této souvislosti vláda schválila vloni v říjnu příslušné memorandum o spolupráci.

„Kdyby ale nedospěla do zdárného konce, museli bychom se rozhodnout, zda nejednat s někým jiným. Jsou i další investoři, kteří se o Českou republiku zajímají. V současnosti nemohu říct kteří, ale zdůrazňuji, že pokročilá jednání se v současnosti vedou jen s koncernem Volkswagen,“ zdůraznil Očko.

Rozhodnutí padne do konce roku

Podle předsedy představenstva Škody Auto Klause Zellmera by rozhodnutí o umístění gigafactory mohlo padnout do konce roku. Kromě lokality u Plzně jsou podle něj ve hře ještě místa v Polsku a Maďarsku. Celkově hodlá Volkswagen chce po celé Evropě vybudovat šest gigafactory na baterie do elektroaut. Škoda Auto, která do koncernu patří, bude jejich významným odběratelem.

„Gigafactory v České republice by byla skvělou cestou, jak podpořit transformaci průmyslových technologií a pracovní síly. Vznikla by zde perspektivní pracovní místa,“ konstatoval člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.

„Pokud by došlo k odsouhlasení investice koncernu Volkswagen, mohla by začít stavba gigafactory ve třetím čtvrtletí 2024. Očekávaný počet zaměstnanců je až 4000, jejich nábor bude postupný,“ řekl mluvčí Škody Auto Pavel Jína.

Podle Jahna by obce, kraj a vláda měly v listopadu říct, zda bude možné do termínu zahájení výstavby zajistit napojení na silniční a železniční síť a zdroje energie a vody. Podle toho VW rozhodne o umístění projektu. MPO teď podle Jahna shromáždilo názory a požadavky obcí, které je potřeba vyřešit.