V Mladé Boleslavi se budou elektromobily nabíjet zelenou energii

Projekt e-Mobility v Mladé Boleslavi pokročil do další fáze. Prvním krokem společnosti bylo zprovoznění 1. veřejné dobíjecí stanice ŠKO-ENERGO v září 2018 na mladoboleslavském letišti u muzea Metoděje Vlacha. Během roku 2019 byly zprovozněny další čtyři dobíjecí stanice, a to u plaveckého bazénu, na Českobratrském náměstí, v parkovacím domě na ulici Kateřiny Militké a u fotbalového stadionu. Nyní ŠKO-ENERGO provoz dobíjecích stanic nově zpoplatňuje.

Zdroj: Ško-Energo

Zdroj: Ško-Energo

 

e-Mobilita jako priorita společnosti

Jednatel společnosti ŠKO-ENERGO Ing. Tomáš Kubín v této souvislosti podotýká, že e-Mobilita patří k prioritám společnosti a je součástí rozvojové a investiční Strategie společnosti do roku 2035.

„Budoucnost značky ŠKODA AUTO – a nejen její – je elektrická. Naším úkolem je vybudovat výkonnou dobíjecí infrastrukturu,“ pokračuje Tomáš Kubín. „Úkoly, které jsme si vytyčili pro rok 2019 a 2020, se nám daří velmi dobře plnit díky nasazení odborníků, kteří u nás pracují. Dosud jsme testovali technické možnosti nabíjení na konkrétních typech dobíjecích stanic a v rámci popularizace elektromobility jsme poskytovali elektřinu na nabíjení všem zákazníkům zdarma. Zpoplatněním služby nabíjení se dostáváme do finální fáze projektu, kdy stanovujeme konečnou cenu za nabíjení.“

Společnost ŠKO-ENERGO, která společně se ŠKODA AUTO a městem za projektem stojí, přikročila od  1. srpna 2020 ke zpoplatnění veřejných dobíjecích stanic. V rámci cenotvorby zohlednila jednotlivé typy dobíjecích stanic a nabízí veřejnosti v celorepublikovém srovnání velmi příznivé podmínky.

Cena, kterou nyní společnost ŠKO-ENERGO nastavila od 1. srpna 2020, se liší podle typu dobíjecích stanic. V případě AC stanic (pomalé nabíjení) je cena ve výši 3,50 Kč/kWh, u DC stanic (rychlé nabíjení) je ve výši   7,00 Kč/kWh.

Rychlonabíjecí stanice u mladoboleslavského letiště díky vysokému výkonu 50 kilowattů umožňuje dobít baterii elektromobilů za 15 až 20 minut na zhruba 80 procent. V parkovacím domě v Jaselské ulici je instalována nástěnná dobíjecí stanice, tzv. „wallbox“, eVolve Smart s výkonem 22 kW.

Ostatní 3 dobíjecí stanice Post eVolve Smart, disponují rovněž výkonem 22 kW a jsou v podobě výdejního stojanu, tzv. „stand alone“. Všechny stanice pro pomalé nabíjení jsou vybaveny pro střídavé dobíjení Typ 2 Mennekes pomocí kabelu, který není součástí dobíjecí stanice. Na stanicích je možné dobít elektromobil od 2 do 4 hodin v závislosti na stavu a kapacitě baterie. Elektřinu mohou současně dobíjet dva vozy.

Bez zelené energie nemá elektromobilita smysl

Dobíjecí stanice ŠKO-ENERGO jsou integrovány v rámci systémů EVMAPA a ChargeUp. Ty poskytují uživatelům informace o nabíjecích stanicích nejen v Mladé Boleslavi, ale v celé České republice a na Slovensku a zároveň umožňují správu jejich účtu a platbu za dobíjení.

Projekt dále pokračuje. Tomáš Kubín přibližuje aktuální stav a chystané kroky: „V současné době dokončujeme podobný projekt na nabíjení v areálech závodů Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí. Jedná se o podstatně větší počty stanic, více než 500 dobíjecích bodů. Projekt e-Mobility je unikátní v tom, že vzniká něco, co tu dříve nebylo, nelze uplatnit zkušenosti z minula. Jde o velmi komplexní soubor úkolů, vyžadující účast mnoha oborů. Je pro nás velkou výzvou, aby vše bylo funkční, ale tuto výzvu nelze nepřijmout.“

Důležitým úkolem ŠKO-ENERGO je možnost, aby v dobíjecích stanicích ŠKO-ENERGO bylo možné nabíjet elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Bez zelené energie nemá elektromobilita smysl. ŠKO-ENERGO ve své výrobě již dokázalo nahradit 1/3 fosilních paliv biomasou a dlouhodobým strategickým cílem společnosti je dodávat CO2 neutrální energie.