Slovensko podpoří vznik nové obří továrny. Bude vyrábět baterie pro elektromobily „na míru“
Nové dotace
Společný podnik slovenské InoBAT a americké technologické společnosti Wildcat Discovery Technologies má umožnit vybudování vývojového centra a pilotní výrobní linky na baterie pro elektromobily na západním Slovensku (okolí Košic). Projekt počítá s výrobou bateriových článků s kapacitou až 10 GWh ročně v regionu s vysokou mírou nezaměstnanosti.
Cílem projektu je také zajistit inovace v podobě baterií vyrobených na míru. Proto InoBAT na konci února získal pro svůj projekt obří továrny na baterie na Slovensku dotaci 5 milionů eur (zhruba 127 milionů korun) od slovenské vlády.
Ze strategického a bezpečnostního hlediska je nezbytné, aby Evropská unie měla rozhodovací suverenitu v oblasti elektromobility, vývoje a výroby autobaterii. „Investice InoBAT má potenciál být výrazným přínosem pro výzkum na Slovensku. Vznik výzkumného a vývojového centra bude klíčový i pro automobilky působící na Slovensku a udržení jejich zaměstnanosti, „vysvětluje Marián Boček, předseda představenstva společnosti InoBAT.
Dotace od slovenské vlády umožní společnosti InoBAT stát se lídrem v technologických inovacích a výrobě baterií v době, kdy se evropské společnosti snaží dostihnout asijskou konkurenci, která v současné době dominuje na tomto trhu.
Realizace obří továrny
V první fázi realizace projektu InoBAT očekává získání finančních prostředků ve výši 100 milionů eur (zhruba 2,5 miliardy korun) od investorů. Tato investice má zajistit výstavbu továrny na baterie s nejnovější technologií a potenciálem vyrábět do roku 2024 až 240 000 nejmodernějších baterií pro elektromobily.
V letošním roce vedení InoBAT plánuje také výstavbu první pilotní výrobní linky, která bude mít kapacitu pro výrobu 1500 baterií ročně, což je zhruba 100 MWh/rok. První baterie by se na Slovensku měly vyrobit již v průběhu příštího roku.
Druhá fáze realizace projektu InvoBAT se zaměří na velkokapacitní výrobu bateriových článků v objemu až 10 GWh ročně. V této souvislosti se počítá s navýšením investic na cca 1 miliardu eur.
Financování projektu bude zajištěno kombinací zdrojů: dluhového financování a soukromého kapitálu. Výška dluhového financování se v modelu odhaduje na 60%. Při dluhovém financování již InoBAT velmi intenzivně komunikuje s bankovním sektorem a suverénními investičními fondy. V létě minulého roku byly spuštěny jednání s Evropskou investiční bankou (EIB), která již podobný projekt financovala ve Švédsku.
Silná spolupráce s akademiky
„Projekt InaBAT přináší na Slovensko unikátní bateriové know-how. Do výzkumu a vývoje hodláme přímo zapojit slovenskou akademickou komunitu, „zdůraznil Boček. Podle Bočka tak vznikne významný prostor pro využití výzkumných a vývojových kapacit slovenských univerzit i celého akademického sektoru.
V rámci spolupráce InoBAT se Slovenskou bateriovou aliancí by se otevřely příležitosti pro spolupráci ze zástupci univerzitního sektoru: STU Bratislava, TUKE Košice, PJS Košice či Žilinská univerzita. Vedení InoBAT jedná i o zapojení zahraničních výzkumných organizací z USA do oblasti vědecko- výzkumných aktivit.
Baterie na míru
Evropská komise odhaduje, že pro naplnění potřeb výrobců elektromobilů bude muset být v EU postaveno cca 20 až 30 takzvaných „gigatováren“ na výrobu baterií.
Už dnes je známo, že poptávka evropských automobilek v roce 2023 pětinásobně přesáhne produkční kapacity všechny výrobců v EU, a to včetně těch, které jsou momentálně ve výstavbě či výstavbu připravují. V současnosti však trhu dominují asijští výrobci bateriových článků. A to platí i o nové gigatovárny v Evropě, kde více než 80% nových investic v EU je asijského původu.
Nabídka bateriových článků ze strany výrobců dnes probíhá prostřednictvím takzvaného „Katalogového prodeje“. Výrobci elektromobilů proto musí přizpůsobovat design aut nabídce baterií na trhu, a ne naopak. Avšak v ideálním případě by se měl design baterií přizpůsobit právě potřebám výrobců elektromobilů. Najít výrobce s „bateriovým produktem na míru“ je dnes prakticky nemožné.
Cílem InoBAT je právě tuto neuspokojivou situaci na trhu změnit, a to díky transferu moderních technologií a spolupráci s renomovanou americkou společností Wildcat Discovery Technologies (WDT). Firma WDT má v současnosti registrováno více než 150 exkluzivních patentů a již v současnosti nabízí řešení pro automobilky jako BMW, Daimler Chrysler a další značky.
„InoBAT je připraveno řešit některé z největších výzev, kterým čelí průmysl s elektromobily. Díky unikátní bateriové technologie se významně zkrátí doba nabíjení a prodlouží životnost baterií u elektromobilů,“ komentoval situaci Marián Boček, spoluzakladatel a předseda představenstva společnosti InoBAT.
InoBAT není jedinou „gigatovárnou“ na baterie v regionu střední a východní Evropy, kde již vzniká několik podobných továren. V Polsku už vybudoval výrobní základnu jihokorejský výrobce baterií LG Chem, japonská společnost SK Innovation má letos spustit výrobu v Maďarsku. Také korejský gigant Samsung SDI již v Maďarsku baterie vyrábí. V České republice výrobu lithiových baterií letos zahájí společnost HE3DA na Karvinsku.