Nový obchodní model: Jak soukromé nabíjecí stanici pro elektromobily přeměnit na veřejnou?

E.ON zavádí na český trh s elektromobilitou novou službu. Ze soukromé dobíjecí stanice udělá jejímu vlastníkovi veřejnou. Projekt Partnerské dobíječky už získává své zákazníky. Zájem o něj mají hotely i autoservisy. Mezi největšími energetickými firmami v republice je E.ON prvním, kdo podobnou službu nabízí.

Zdroj: E.ON

Zdroj: E.ON

 

Nový obchodní model

 

„Jedná se o model, který dobře funguje ve státech západní Evropy a my se ho rozhodli zavést i na českém trhu,“ upozorňuje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON. „Je to další krok k tomu, aby se rozšiřovala síť dobíjecích stanic i mimo hlavní dopravní tahy.“

 

V praxi to funguje tak, že zájemce, který do spolupráce půjde, poskytne E.ONu svou dobíječku. Ten do ní nainstaluje software, díky kterému se pak chová jako jakákoliv jiná dobíječka v síti E.ON Drive.

 

Dobíjet u ní mohou registrovaní i neregistrovaní zákazníci. Viditelná je na mapě s označením „Partnerská dobíjecí stanice“. Řidiči u ní najdou aktuální obsazenost, provozní dobu i ceny za dobíjení. Ceny jsou jedinou odlišností od klasických dobíječek E.ONu. U těch partnerských si totiž výši platby určí provozovatel, kterým je vlastník.

 

Provoz a servis zajisti E.ON

 

Zájemce o tuhle službu může využít již svou stávající dobíječku, může si koupit stanici od společnosti E.ON nebo i od jiného dodavatele. „Jedinou podmínkou je to, že musí být kompatibilní s naším systémem a to dokáže prověřit náš zástupce,“ dodává Martin Klíma.

 

O samotný provoz se majitel nemusí starat. E.ON zajišťuje dobíjení, nepřetržitou on-line podporu a řeší fakturaci jednotlivým zákazníkům. To všechno za roční poplatek.

 

„Když přijede sto zákazníků, musíte poslat sto faktur. To může být pro provozovatele zátěž, ale my to uděláme za něj. On má přitom neustále přístup do systému a vidí, kolik lidí tam jezdí a kolik nabíjí. Jednou měsíčně nám pouze vystaví fakturu za odebranou energii, kterou mu vyúčtujeme,“ dodává Helena Švejdová, projektová manažerka Mobility Services společnosti E.ON.

 

Právě úspora času a možnost být viditelný v mapách dobíjecích stanic vedla k pořízení Partnerské dobíječky i Jaroslava Kučeru ze Soběslavi. Ten ji v Česku zavedl jako první.

 

„Vlastním stanici STK s autoservisem a muzeem veteránů. Chtěl jsem pořídit do areálu firmy dobíječku jako službu zákazníkům. Tady mám výhodu, že se téměř o nic nemusím starat. Jsme vidět a může k nám jezdit i veřejnost,“ vysvětluje Jaroslav Kučera. Dobíjecí stanice mu funguje už dva měsíce.

 

Aktuálně se k němu přidávají další. Mapa na webu www.kdenabijet.cz eviduje další Partnerské dobíječky například v Amenity Resort na Lipně, v pražském Comfort Hotel Prague City East nebo v areálu firmy Slatina v Brně. Všechny tyto stanice jsou zatím pozvolné, ale je na klientovi, jaký typ si zvolí. Klidně si může pořídit i rychlodobíjecí. Více informací o projektu najdou zájemci na www.eon-drive.cz.