Havlíček (MPO): V roce 2030 bude jezdit v Česku 250 000 elektromobilů

Podle bývalých ministrů průmyslu Martina Kuby (ODS) a Milana Urbana (ČSSD) by stát měl v případě elektromobility hledat příležitosti a ne se stavět do role oponenta. Uvedli, že trend v autodopravě je zřejmý a Česko je malá země na to, aby jej zvrátila a neměla by jen čekat, co se stane. 

ČEZ


Boom elektromobility

Podle Kuby není připravena energetika, podle Urbana může být z Česka, pokud bude vyčkávat, Detriot, jenž je symbolem úpadku automobilového průmyslu v USA. Řekli to včera na konferenci o budoucnosti dopravy na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Současný ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že stát má strategii do roku 2030 pro zajištění infrastruktury. 

„Očekává se, že v roce 2030 bude jezdit v Česku 250.000 elektromobilů, takže by mělo být 25.000 veřejných nabíječek. Musíme to urychlit, protože povolení pro jednu nabíječku trvá rok a půl,“ řekl Havlíček. 

Stát chystá i infrastrukturu pro ty, kteří by jezdili elektroautem, jež si bude elektřinu samo vyrábět z vodíku. Zatímco například Volkswagen směřuje vývoj ke klasickým bateriím, Toyota jde cestou výroby elektřiny z vodíku.

Nové investice do infrastruktury

V infrastruktuře by měl podle Urbana stát podpořit také nabíjecí stanice v městských či krajských institucích. Stejně jako Kuba i další odborníci zmínili, že velká část aut, někteří odhadují 80 procent, se nebude nabíjet u rychlonabíječek, které jsou obdobou současného čerpání nafty či benzinu, ale doma či v práci.
 
„Pak nezáleží na tom, jak rychle se nabije, ale bude se nabíjet prostě v době, kdy stojí,“ uvedl Kuba.

Podle Urbana by měl stát také odstraňovat mýty a předsudky, které kolem elektromobility panují a sám by měl jít příkladem a nakupovat elektroauta pro své instituce. Havlíček opáčil, že stát je v tomto obezřetný, aby nedopadl jako při zavádění a podpoře solárních elektráren. Dodal také, že stát rozhodně nehodlá jít cestou dotací na nákup aut.

 „V Norsku kvůli tomu začalo deset procent lidí jezdit autem místo MHD,“ řekl Havlíček.

Podle Kuby elektromobilita a diskuse o ní zapadá do kontextu čistšího světa. „Civilizace už má splněná očekávání a teď se zabývá tím, jak má svět okolo vypadat. Je však potřeba auta nabíjet z čistých zdrojů, jinak by to smysl nedávalo,“ řekl Kuba. 

Podle Kuby v první vlně rozšíření budou elektromobily druhými auty do rodin a měla by se pohybovat ve městech a příměstském prostoru, kde auta se spalovacími motory vadí nejvíce. 

Poslanec Petr Třešňák (Piráti), který se elektromobilitou zabývá, předpokládá, že by elektroauto mělo být první do rodiny. „Může sloužit každodenní dojížďce, a větší auto na delší cesty, například na dovolenou, bude možné si půjčit jako sdílené,“ řekl Třešňák.

Urban zmínil také potřebu zachytit trend elektromobility v průmyslu. „Němci nám tlačí staré výrobní programy a nové si nechávají. My nové směry nereflektujeme a tváříme se, že neexistují. Musíme najít a chytit příležitosti posunout se, chce to strategii, abychom udrželi konkurenceschopnost,“ řekl Urban.