53 MWh: V Německu byla uvedena do provozu největší baterie s výraznou „českou stopou“
Největší německá baterie
Projekt největší německé baterie Big Battery Lausitz (BBL) spadá do koncernu hnědouhelných elektráren a dolů LEAG, jenž je vlastněný českým energetickým koncernem EPH Daniela Křetínského
Projekt BBL byl v polovině ledna 2021 uveden do komerčního provozu. Jedná se o 50MW lithium-iontovou baterii s kapacitou 53 MWh . Investiční náklady dosáhly 25 milionů euro. Cílem projektu je poskytování podpůrných služeb (regulace frekvence). V podstatě se jedná o zajištění určitého sjednaného výkonu pro regulaci frekvence a poskytování regulační energie pro provozovatele sítě. Projekt tak přispívá ke stabilitě sítě a také k integraci obnovitelných energie do místní sítě.
Důležitým aspektem celého řešení bateriového úložiště BBL je aplikace řízení a monitoringu. Z pohledu provozovatele zařízení bude bateriový zásobník ovládán a dohlížen z centrálního dispečerského pracoviště elektrárny Schwarze Pumpe. Zde je instalován moderní řídicí systém z provenience firmy Siemens SPPA-T3000. Samotná regulace frekvence ovšem po zadání tohoto režimu probíhá v souladu s požadavky síťového operátora a VDE 4120 plně automatizovaně.
Průlomový projekt
„S tímto inovačním projektem realizovaným v centru Lužice vstupuje naše společnost do nové oblasti podnikání v oblasti skladování elektrické energie. Současně se tak společnost stává aktivní v technologickém prostředí, které nabízí obrovský potenciál pro budoucí rozvoje Energiewende,“ uvedl Hubertus Altmann, člen představenstva LEAG zodpovědný za divizi elektráren.
„Jsme přesvědčeni, že velkokapacitní skladování energie v bateriích bude v budoucnu hrát klíčovou úlohu i v průmyslovém využití. Na jedné straně se jedná o zajištění flexibility dodávek elektrické energie pro stabilizaci elektrické sítě, a na druhé straně to umožní efektivní spolupráci v kombinaci s různými technologiemi, zdůraznil Altmann.
„BigBattery Lausitz je pro společnost LEAG stěžejním projektem, který je v Evropě dosud jedinečný svou velikostí a technickým uspořádáním. Investujeme do inovativních technologií budoucnosti a rozšiřujeme naše stávající zařízení,“ uzavřel zdůraznil Altmann.
Popis technického řešení
Projekt BBL zahrnuje 13 bateriových kontejnerů, jenž byly postaveny na ploše 110 krát 62 metrů, což je zhruba velikost fotbalového hřiště. V každém oceloplechovém klimatizovaném kontejneru baterie o délce 45 stop jsou vytvořeny dvě skupiny racků po dvaceti kusech. Každá z těchto skupin má svůj střídač. Celkem je zde instalováno 8840 bateriových modulů.
Všechny stojany jsou propojeny kabely do kabelových skříní a odtud do střídačů stojících na stanovištích vně bateriových kontejnerů. O řízení a monitoring jedné skupiny dvaceti stojanů se stará průmyslový počítač nazývaný battery system controller (BSC). Ten je dále propojen do nadřazeného systému řízení nazývaného energy management systém (EMS).
V závislosti na situaci v energetické síti nebo na trhu s energií mohou být baterie nabíjeny nebo vybíjeny. Obří baterie může k uskladnění využívat kombinaci elektřiny z konvenčních či obnovitelných zdrojů energie.
Úspěch českého dodavatele
V tendru na dodavatele bateriového úložiště pro projekt BBL zvítězila ve druhé polovině roku 2018 s cenou kolem 25 milionů eur českobudějovická firma EGEM s.r.o.. Ta nabídla technické řešení sestávající z 13 bateriových kontejnerů, 26 výkonových střídačů zapojených do 13 výkonových transformátorů a dobu výstavby do poloviny roku 2020.
Na projekt přispěla 4 miliony eur také spolková země Braniborsko, na jejímž území se bude baterie nacházet.