Záklasník (E.ON): Zvažujeme investice do velkých elektráren v Česku

Energetická skupina E.ON pod vedením svého ředitele Martina Záklasníka se stále více profiluje jako zelená energetická společnost. V Česku jako jedna z prvních realizovala projekt velkokapacitního bateriového úložiště a také klade důraz na  výkup a dodávky stoprocentně zelené energie. 

E.ON


Fotovoltaika má obří potenciál

Podle Záklasníka jsou hlavním tahounem změny lidé, kteří požadují ohleduplnost k životnímu prostředí od energetických i všech ostatních firem. „Zelená orientace se pro firmu stane konkurenční výhodou,“ říká v rozhovoru pro časopis Euro Záklasník, 
E.ON vidí  obnovitelných zdrojích obrovský potenciál, zejména pak ve fotovoltaice na střechách rodinných domů, bytových družstev městských hal, sportovišť, průmyslových areálů. 

„Čekáme, jak stát nastaví podmínky pro velkokapacitní zdroje, a nevylučujeme, že bychom do jejich stavby jít mohli za předpokladu, že bude vyrobená elektřina určena přímo pro zákazníky.Tím budeme pomáhat státu naplnit cíle státní energetické koncepce a národního klimatického plánu. K obratu na zelenou vlnu nás vede i současné sucho. Problémy, o kterých se před patnácti lety mluvilo teoreticky, dnes opravdu nastávají,“ říká Záklasník.

V současnosti však E.ON preferuje ve své strategii střešní instalace do domácností a firem. Firma dostává od domácností v průměru kolem 300 poptávek týdně a dělá stovky instalací ročně. Další projekty chystá pro firmy.

„Třeba se Škodou Auto máme společný podnik Ško-Energo a bavíme se spolu, že bychom jim mohli osadit střechy výrobních hal fotovoltaikou. I velké společnosti typu Škody Auto chtějí totiž mít nulovou uhlíkovou stopu. Automobilky nemůžou prodávat elektromobily a mít energetický mix založený na uhlí. To prostě nejde,“ říká Záklasník.

K zelené revoluci dojde zespodu 

Podle Záklasníka je poptávka  po zelené energie zatím relativně malá, ale stoupá.  „Máme zákazníky, kteří od nás zelenou energii odebírají, jako jsou třeba Vodafone a Lidl. I bez certifikátu vykupujeme z místních obnovitelných zdrojů 25 procent našeho energetického mixu. Pokud však chce firma být zelená ze sta procent, tak ji tu energii i s certifikáty dodáme,“ prohlašuje Záklasník.

I když tady je pořád u nás hodně lidí, kteří jsou proti obnovitelným zdrojům, stále více lidí si pořizují nepořizují fotovoltaiku jako výhodný byznys, ale je to otázka životního stylu. To ukazuje, že změna přichází zespoda.

Záklasník je přesvědčen, že „zelená orientace“ firem může být jejich konkurenční výhoda. Tlak na ozelenění firem však přichází hlavně od jejich matek ze západu.

„V malých firmách vidím první vlaštovky přicházející změny. Příkladem může být rozvoz pizzy elektromobilem. Nedávno jsme si s mojí o sedm let mladší sestrou chtěli objednat pizzu a ona řekla, že si ji objednáme elektromobilem. V té chvíli jsem si uvědomil, že zelená orientace firem se může stát zdrojem konkurenční výhody. Proto firmy převádějí firemní flotily na CNG a elektřinu,“ konstatuje Záklasník.