Vysloužilé baterie z Porsche budou napájet továrnu v Lipsku

4 400 vysloužilých bateriových modulů z elektromobilů Porsche Taycan o velikosti dvou basketbalových hřišť se staly základem nového bateriového úložiště (BESS), které bude napájet továrnu v německém Lipsku.

 

 

Zdroj: Porsche

Smysluplné využití vysloužilých akumulátorů

Konceptem „Second Life“ společnost Porsche demonstruje, jak lze použité vysokonapěťové baterie z elektromobilů využít v praxi a šetřit tak cenné zdroje v používání stacionárního bateriového úložiště (BESS). Myšlenka projektu vznikla v oddělení environmentálního a energetického managementu stuttgartského výrobce sportovních vozů.

Projekt poskytuje důležité poznatky o tom, jak inteligentně zásobovat automobilový závod energií. Umožňuje také zajistit vyrovnávaní energetické distribuční sítě.

Spousta vysloužilých akumulátorů, které už nejsou dobré pro pohon elektromobilů, mohou nadále sloužit v energetických bateriových úložištích (BESS), kde jejich snížená kapacita nevadí. Tady si mohou odsloužit spoustu dalších let a řešit hned několik problémů najednou. Současně jejich recyklace odloží o mnoho let do budoucnosti, kdy bude recyklace velmi pravděpodobně levnější a ekologičtější.

Právě na toto sází automobilka Porsche, který  si  svůj BESS postavila z vysloužilých akumulátorů ze svých elektromobilů Taycan ve svém závodě v Lipsku.

„V tomto unikátním projektu se nám podařilo spojit řadu různých cílů, včetně omezení špičkového zatížení, optimalizace vlastní spotřeby továrny a současně možnosti účastnit se na trhu služeb výkonové rovnováhy,“ říká Alwin Schmid, Head of Electrical Engineering v Porsche, který je zodpovědný za tento projekt.

Použití 4400 bateriových modulů 

Technická specifikace stacionárního BESS představuje výkon 5 megawattů a kapacita ve výši m 10 megawatthodin. BESS lze krátkodobě provozovat při přetížení až 20 %. Skládá se ze 4 400 jednotlivých bateriových modulů, rozdělených do čtyř bateriových kontejnerů.

Ve svém BESS použilo Porsche akumulátory z elektromobilů Taycanů. Jedná se o předsériové vozy, které byly použity při vývoji a testování. Jejich akumulátory dostaly výrazně více zabrat než ty v běžných vozech.

Pro napájení BESS používá Porche zelenou energii z vlastní střešní solární elektrárny o  instalovaném výkonu 9,4 MW (při nejlepším výkonu tak může baterii nabíjet jen cca 1 hodinu).  Stacionární BESS bude do konce roku integrován do vyrovnávacího trhu energii v rámci distribuční sítě v okolí Lipska.

Porsche předpokládá se, že akumulátory použité v této BESS by zde měly sloužit minimálně dalších 10 let, než nakonec zamíří k recyklaci.