Volkswagen vs. LG: Kdo postaví v Česku novou Gigafactory na baterie?

Tento týden Vláda schválila memorandum mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu a společností ČEZ, která by měla být hlavní oporou při realizaci projektu obří bateriové továrny (tzv. Gigatovárna). Investice do projektu Gigatovárny s roční výrobní kapacitou 40 GWh dosáhne částky minimálně 52 mld. Kč, vzniknout by mělo 2 300 pracovních míst.

Zdroj: BASF

Projekt strategického významu

Memorandum ohledně přípravy projektu továrny na bateriové články do elektromobilů nastavuje základní podmínky vzniku továrny a je předpokladem pro dohodu s dalšími případnými zástupci investorů do tohoto podniku, kde by vedle ČEZ působili například také zástupce automobilového průmyslu či výrobce baterií.

„Automobilový průmysl je základním kamenem českého hospodářství a jeho podíl na našem HDP je téměř 10 procent. Teď musíme přesně v souladu s naší strategií Country for the Future učinit kroky pro jeho přechod na vyšší úroveň. Elektromobilita je realitou a je velmi důležité, aby jedna nebo více továren na bateriové články vznikly právě u nás v Česku. Naše vláda je připravena zajistit podmínky, které by projekt podpořily, a to i vybudováním klíčové infrastruktury,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Podle Havlíčka jde například o zajištění nezbytné dopravní a vzdělávací infrastruktury, služeb v oblasti veřejného zdraví nebo sociálních služeb.

Továrna na bateriové články pro elektrická vozidla je strategický projekt, který urychlí přeměnu jak energetického, tak automobilového průmyslu v České republice. Projekty továrny a souvisejícího lithiového dolu jsou také příležitosti ke zlepšení životních podmínek regionů, které čeká strukturální transformace vzhledem k útlumu uhelného průmyslu.

Kdo se stane strategickým partnerem ČEZu?

Stát spolu s ČEZ coby možným minoritním akcionářem moderní továrny poměrně realisticky očekává start produkce někdy mezi lety 2026 a 2028.

„ČEZ je největším provozovatelem veřejných dobíjecích stanic v Česku a jsme připraveni naše podnikání rozšířit i do dalších částí elektromobility. Připravujeme projekt těžby lithia na Cínovci, které by se mohlo uplatnit právě v tuzemské továrně na bateriové články. V rámci uvažovaného investorského konsorcia v rámci Gigatovárny bychom mohli mít funkci developera, který mimo jiné poskytne potřebné pozemky a postará se o dodávky energií a energetických služeb. Vhodnou lokalitou jsou například pozemky dnes již odstavené elektrárny Prunéřov 1,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

Ministerstvo průmyslu a obchodu i ČEZ jednají s dalšími potenciálními investory do projektu, jako jsou automobilky a výrobci baterií.  Média spekulují o spolupráci s automobilkou Volkswagen nebo jihokorejské společnost LG, která patří k největším světovým výrobcům bateriových článků.

Celková investice do projektu při plánované roční výrobní kapacitě 40 GWh dosáhne minimálně dvou miliard eur. Továrna vytvoří nejméně 2 300 pracovních míst a další tisíce u subdodavatelů, ve výzkumu a navazujících sektorech.

Půjde o pracovní místa s velkou přidanou hodnotou a s perspektivou na desítky let dopředu. Vznikající elektromobilní průmysl tak přináší vhodnou příležitost, jak zajistit budoucnost pro regiony, kde hrál dosud klíčovou roli uhelný průmysl, který bude postupně utlumován.