Volkswagen staví novou gigatovárnu ve Španělsku a chce se stát globálním dodavatelem baterií

Německý automobilový gigant Volkswagen zahájil minulý týden výstavbu nové gigatovárny na baterie ve Španělsku. Po dokončení se zde mají vyrábět baterie s kapacitou 40 GWh ročně.

Zdroj: Wikipedia

Nová gigatovárna

Výroba v gigatovárně na baterie ve městě Sagunto ve španělské Valencii bude dle plánu spuštěna v roce 2026 a vytvoří se okolo 3000 nových pracovních míst. Po německém Salzgitteru bude Sagunto ve Valencii druhým závodem koncernu Volkswagen na baterie v Evropě.

Výrobní kapacita v novém španělském závodě skupiny Volkswagen dosáhne 40 GWh ročně a bude stačit pro přibližně 500 000 elektromobilů ročně.

Nová továrna bude napájena ze 100 % obnovitelnou energií ze slunce a větru. V její blízkosti vznikne nový obří solární park.

Do výroby baterií ve Španělsku bude koncern Volkswagen společně s externími dodavateli investuje více než sedm miliard eur (172 miliard korun). Vyrábět se zde mají nové unifikované bateriové články pro příští generaci koncernových elektroaut.

Investice do těžby nerostných surovin

Německa automobilka Volkswagen také oznámila, že chce investovat do těžby nerostných surovin. Tento krok jí má pomoci snížit náklady na výrobu bateriových článků, pokrýt polovinu vlastní poptávky po bateriích a prodávat baterie dalším zákazníkům.

Největší evropská automobilka chce, aby její bateriová divize PowerCo nevyráběla pouze baterie pro vlastní potřebu Volkswagenu, ale aby se stala globálním dodavatelem baterií. V této souvislosti bude PowerCo dodávat baterie pro 1,2 milionu vozů americké automobilky Ford, která je bude vyrábět na elektrické platformě Volkswagenu.

Dlouhodobě plánuje Volkswagen vyrábět tolik článků, aby pokryl polovinu své celosvětové potřeby baterií. Většina výrobních kapacit má být umístěna v Evropě a Severní Americe. Problémem jsou ale těžební kapacity, proto musí investovat přímo do dolů.

Dodávky pro její první severoamerický závod na výrobu baterií mají zajistit těžební společnosti v Kanadě. Cílem je zajistit dodávky potřebných surovin  jako je lithium, nikl a kobalt, jenž jsou nutné pro výrobu baterií. Zatím má Volkswagen zajištěny dodávky surovin do roku 2026.

Volkswagen si také objednal baterie od firmy Northvolt zhruba za 14 miliard dolarů (314,2 miliardy Kč). Celosvětově výrobě baterií dominují asijští výrobci, jako je CATL, LG Chem a Samsung SDI. Téměř polovina plánované kapacity výroby bateriových článků v Evropě připadá na asijské hráče.