Volkswagen očekává 50% pokles cen baterií a zvažuje novou gigatovárnu v Česku

Německý výrobce automobilů Volkswagen včera během prezentace nazvané „Power Day 2021“ oznámil nákup bateriových článků za 14 miliard USD a navýšení majetkového podílu ve švédském výrobci Northvolt. Do roku 2030 hodlá automobilka postavit v Evropě 6 nových gigatováren na výrobu baterií s roční kapacitou 240 GWh. Jedna z nich může vyrůst v Česku.

Zdroj: Volkswagen

Obří bateriová investice

Včera Volskwagen oznámil rekordní investici do nákupu bateriových článků ve výši 14 miliard USD (přes 310 miliard Kč), které nakoupí do roku 2030 od svého partnera, kterým je švédská společnost Northvolt. Volkswagen hodlá také navýšit svůj majetkový podíl ve společnosti Northvolt.

„Do roku 2030 chceme sami a ve spolupráci s partnery uvést do provozu v Evropě celkem šest výrobních závodů na bateriové články. Chceme tak zajistit vyšší zabezpečení dodávek,“ vysvětluje technologický ředitel VW Thomas Schmall.

Cílem automobilky je vyrábět články o kapacitě 240 gigawatthodin ročně, přičemž první dvě továrny vyrostou v rámci spolupráce se společnosti Northvolt ve švédském městě Skellefteå a v německém Salzgitteru. Výroba bateriových článků v těchto závodech má začít v roce 2023 a bude postupně rozšiřována až na roční kapacitu 40 gigawatthodin.

Reakce na nedostatek baterií

Rozvoj a rozšiřování vlastních kapacit pro výrobu součástí nutných k montáži elektrických aut jsou důležitým bodem automobilového průmyslu. Aby automobilky dokázaly plnit přísnější klimatické cíle, musejí mít více modelů na alternativní pohon. K tomu ale potřebují baterie, které se nyní vyrábějí převážně v Asii.

Investice Volkswagenu je také vnímána jako odpověď na plánovaný závod americké Tesly, který vzniká nyní v Berlíně. Její šéf Elon Musk nedávno oznámil, že nový závod u Berlína bude největší továrnou na baterie na světě.

Dalším důvodem investic do nových bateriových továren je nedostatek bateriových článků, které se primárně vyrábějí v Asii. Kvůli tomu musí řada automobilek omezovat své plány na výrobu elektromobilů.

Koncern Volkswagen hodlá už do roku 2026 postavit další továrny na baterie, která by mohla stát ve Španělsku, Portugalsku, ve Francii či dokonce v České republice.

Pokles ceny baterií

Volkswagen od roku 2023 zavede i standardizovaný vlastní typ bateriového článku. To by mělo snížit náklady na baterie u základních modelů postupně až o 50 procent během následujících několika let.

„V průměru snížíme náklady na bateriové systémy výrazně pod magickou hranici ve výši 100 eur za kilowatthodinu. Díky tomu se stane elektromobilita konečně cenově dostupná,“ zdůrazňuje Schmall.

Volkswagen také plánuje obří investice do výstavbu nabíjecích stanic pro elektromobily. Proto spojí síly s britskou ropnou společností BP a s elektrárenskými podniky Enel a Iberdrola s cílem rozšířit veřejnou síť nabíjecích stanic pro elektromobily v Evropě.

Nedostatečná síť těchto stanic je považována za velkou překážku v masovém rozšíření elektrických aut. Do roku 2025 by mělo být na kontinentě 18.000 rychlonabíjecích míst.