Volkswagen: Nedostatek lithiových baterií může trvat až do roku 2035?

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích 12 letech je problematická, ale ještě větším problémem bude výroba dostatečného množství baterií pro elektromobily. Uvedl to  finanční ředitel německé automobilky Volkswagen Arno Antlitz.

Zdroj: Wikipedia

Problematická situace

Automobilka Volkswagen minulý týden komentovala vývoj nové legislativy ze strany Evropského parlamentu k chystanému zákazu prodeje spalovacích vozidel od roku 2035. Podle expertů koncernu není vůbec garantované, že tou dobou bude dostatek baterií pro tak velkou produkci nových elektromobilů.

Situace kolem baterií eskaluje téměř  každý týden. Ceny lithia i baterií atakují nové rekordy. Navíc, je všeobecný nedostatek dalších komponentů pro výrobu bateriových packů.

 Volkswagen proto vyjadřuje své obavy, že zařídit potřebnou dodávku baterií pro elektrické vozy může být i za dvanáct let velký výzva. „Je to náročný cíl. Myslíme si, že je splnitelný,“ řekl Antlitz. „Nejnáročnějším tématem není navyšování počtu závodů na výrobu aut. Nejnáročnějším tématem bude rozjezd dodavatelského řetězce baterií,“ doplnil.

Přechod na elektromobilitu je možný

Velké automobilky se snaží zajistit si dodávky baterií. Větší problém však může představovat nalezení dostatku surovin pro jejich výrobu. Pokud se nepodaří získat dostatečné dodávky lithia, niklu, manganu nebo kobaltu, může to zpomalit přechod k elektromobilům, zdražit tyto vozy a ohrozit ziskové marže automobilek.

Generální ředitel automobilky Stellantis Carlos Tavares minulý měsíc uvedl, že očekává, že automobilový průmysl zasáhne nedostatek baterií pro elektromobily v letech 2024 až 2025, protože ještě nebude dostatek nových závodů na výrobu baterií, ale výroba elektromobilů poroste. Navzdory komplikované situaci Stellantis nyní plánuje prodávat od roku 2030 v Evropě pouze elektromobily.

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích 12 letech je problematická, ale podle Volkswagenu jsou takové cíle proveditelné. Výrobce je srozuměn s plány Evropské komise a s konečným datem přejde na prodeje vozů jezdících výhradně na alternativní pohony.

Několik států v čele se Slovenskem a Itálií se pokusilo zákaz oddálit alespoň o pět let. Po šestnáctihodinovém jednání ale nakonec žadatelé ustoupili. Žádají ale Brusel, aby za čtyři roky znovu zhodnotili, zda se bude zákaz týkat i hybridních vozidel. Návrh zákona je postavený tak, že by eventuálně neměl bránit prodeji takových vozidel za předpokladu, že nebudou produkovat žádné škodlivé emise.